De inzet is hoog nu de vloot van The Ocean Race zich in positie brengt om de evenaar over te steken en de doldrums (officieel de Intertropische Convergentie Zone of ITCZ) te passeren.
Van Wikipedia: “De Intertropische Convergentie Zone, bij zeilers bekend als de doldrums vanwege het monotone windstille weer, is het gebied waar de noordoostelijke en de zuidoostelijke passaatwinden samenkomen. Het omcirkelt de aarde in de buurt van de thermische evenaar, maar de specifieke positie varieert per seizoen…”.
Zoals men zich kan voorstellen, is ‘monotoon, windstil weer’ geen goede plaats voor een zeilwedstrijd. De teams zullen proberen zo snel mogelijk de zuidoostelijke passaatwinden te passeren. Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Op dit moment lijkt een oversteek verder naar het westen voordeliger, omdat de band van lichtweersomstandigheden iets smaller is.
Maar het is een afweging. Kaapstad ligt nog steeds in het zuidoosten, dus elke mijl die direct naar het westen wordt gevaren, voegt alleen maar extra mijlen toe aan de afstand die tot de finishlijn gezeild moet worden.
“Deze race wordt niet hier gewonnen, hij wordt gewonnen of verloren in de doldrums,” zei 11th Hour Racing Team schipper Charlie Enright. “Ons plan is om dicht bij de anderen te blijven en dan te zien wat er gebeurt. Uiteindelijk zal iedereen aan bakboord uitkomen en naar het zuiden gaan op het punt waar ze de doldrums willen oversteken. Als je eenmaal in de doldrums zit, is alles mogelijk”
Dit weekend is de voordeelpositie op de tracker mogelijk het minst nauwkeurig, omdat de tracker geen rekening houdt met een onbepaalde winst die kan worden gerealiseerd door verder naar het westen te varen. Houd dat in gedachten totdat de vloot zondag/maandag weer in de passaatwind komt.
Een ander gegeven zijn de snelheden en hoeken die de boten kunnen varen volgens hun zeilkeuze. De teams mogen acht zeilen aan boord hebben en de keuze lijkt te zijn gevallen op het al dan niet voeren van het A2 voorzeil. Amory Ross legt uit:
“Er zijn hier twee kampen in de vloot: die met A2’s en die zonder. Het is duidelijk dat Holcim-PRB en Malizia de hunne niet hebben meegenomen ten gunste van een ander zeil. Hun zwarte A3’s hebben hogere, hoeken nodig om op snelheid te komen, dus terwijl wij en Biotherm erin geslaagd zijn relatief laag en in hetzelfde deel van de oceaan te blijven, hebben we (soms) het contact met Holcim verloren en zijn we naar het noordwesten en buiten AIS bereik gesprongen. Je ziet hetzelfde verschil in hoeken tussen Malizia en GUYOT, die met hun A2 de hele tijd veel lager zaten en het goed gedaan hebben om mijlen af te schaven en achteraan de vloot te varen.”
Holcim-PRB schipper Kevin Escoffier erkent dat ze wat pijn voelen.
“De boten voor ons zijn beter geweest lijkt het, maar het gaat ook om de zeilkeuze”, legt hij uit. “We hebben besloten geen zeil te nemen dat nu nuttig zou zijn geweest. We betalen sinds de start een beetje voor deze keuze. Maar we doen ons best om niet te veel te verliezen en hopelijk winnen we in de zuidelijke Atlantische Oceaan met het zeil dat wij hebben en zij niet. Het hoort bij het spel.”
Het wordt een fascinerend om te zien hoe ze deze game uitspelen dit weekend.
Rangschikking leg twee om 1300 UTC – 28 januari 2023
1. Biotherm, afstand tot finish, 4207.1 mijl.
2. Team Holcim-PRB, afstand tot leider, 6.9 mijl
3. 11th Hour Racing Team, afstand tot leider, 8.0 mijl
4. GUYOT environnement – Team Europe, afstand tot leider, 8.2 mijl
5. Team Malizia, afstand tot leider, 225.5 mijl
Bron: Theoceanrace