De Tonnerre de Breskens 3 van Piet Vroon (Breskens) en de Xcentric Ripper van John van der Starre (Scheveningen) zijn de overall winnaars van de R.O.R.C. North Sea Race 2010. Respectievelijk in de IRC en ORC klassen. Op vrijdag 14 mei gingen voor de kust van Harwich 64 jachten van start, waarvan er dit weekend 62 door de finish in Scheveningen kwamen. De voormalige houder van het Noordzeerecord, de VOR 60 Pleomax van Harm Prins, pakte zaterdagmorgen om 10.20.36 uur de line honours. De half zo lange Four Seasons van de Pool Krupski kwam vanachtend om 10.26 uur als allerlaatste binnen.
De door de Royal Ocean Racing Club georganiseerde zeerace, onderdeel van de Delta Lloyd North Sea Regatta, verliep sneller dan verwacht. Diverse lichtweer scenario’s voorspelden een lange overtocht, maar uiteindelijk kregen de deelnemers gemiddeld 9 knopen wind in de zeilen. Vanwege de vooruitzichten besloot het racecomité dat de ORC 3 net als de ORC 4 en 5 de kortere baan (circa 135 mijl) zou varen. De overige klassen hadden ruim 180 mijl voor de boeg.
Line honours & IRC
Op de eindstreep was het gat tussen de 60-voet lange Pleomax (oude Whitbread racer) en de nieuwe Ker 46 Tonnerre slechts twaalf minuten. Dat was niet genoeg, zo concludeerde Prins. ‘Het ging voortreffelijk”>
Vervolgens draaide de wind mee naar het zuiden en konden de twee koplopers naar de overkant reachen. Bij de Tonnerre verscheen heel even de spinnaker in de mast, die rap werd gewisseld voor de Code Zero. Vroon: ‘Misschien was dat niet zo handig, maar verder hebben we niets verkeerd gedaan.” Bij de MSP-boei voor de kust van IJmuiden ging de Pleomax weer aan de leiding en gaf die niet meer af. De veel kleinere Tonnerre pakte echter op handicap zowel de eindzege in de IRC 0 als overall in alle IRC-klassen.
Van der Starre: ‘Leuk taktisch varen”
In de ORC kwam de Xcentric Ripper J-109 van John van der Starre overall als beste uit de bus en hij eindigde bovenaan het ORC 2-klassement. Van der Starre: ‘De ORC 2 zit in dezelfde startgroep als de IRC en ORC 1, dus dat is best lastig tussen die grote boten. We hadden eerst tweemaal een algehele terugroep. Bij de tweede keer ging iedereen weg op het vijf minuten signaal, terwijl we een tien minuten procedure hadden.” Dat veroorzaakte een chaos op de lijn, waardoor een aantal teams te laat was voor de derde start. Van der Starre deed er zijn voordeel mee: ‘Wij gingen bij het startschip weg en we zijn direct naar rechts gegaan en hadden daardoor vrije wind. We gingen tussen de grote jongens om de bovenboei.” De race verliep voorspoedig tot 2 mijl voor de Galloper (laatste boei voor Smith Knoll). ‘We hadden een verkeerde shift en zo verloren we zomaar tien boten. Dan is het taak om de bemanning weer op te peppen.” Dat bleek makkelijk, want op weg naar Smith Knoll en de MSP-boei ging het gas erop. De wind draaide en maakte er mooie halve-windse rakken van. Na een spannend duel met de Yeti J-109 trok de Xcentric Ripper aan het langste eind. Zij finishten om 19.50 uur.
Wethouder Baldewsingh: ‘Dit is vet cool”
Tijdens de prijsuitreiking in de kantine van de Scheveningse Visafslag ontvingen alle winnaars zondagmiddag 16 mei hun prijzen. Deels uit handen van de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh, die de Delta Lloyd North Sea Regatta als ‘vet cool’ typeerde. ‘Zo zeggen de jongeren dat toch tegenwoordig”, grapte hij. Baldewsingh loste afgelopen dinsdagavond het startschot voor de Vuurschepenrace. Vandaag vertelde hij enthousiast over zijn ervaringen: ‘Het is fantastisch wat ik heb meegemaakt. Ik ben geen wethouder van sport, dus ik begreep er geen moer van, maar ik vond het een schouwspel. U hebt mijn hart gewonnen. U maakt het verschil voor Den Haag. Er moet meer roaring komen als het om de zeilsport gaat. Wij juichen dit soort evenementen toe en wat mij betreft komen er meer.”
Aanstaande vrijdag 21 mei vervolgt de Delta Lloyd North Sea Regatta met het zeilprogramma langs de kust. Dan komen ruim dertig klassen van uiteenlopende pluimage in actie. Scheveningen is dan gedurende vier dagen het middelpunt van de zeilsport. En op zaterdagavond biedt Delta Lloyd het gratis havenconcert North Sea Sounds aan.
Voor meer informatie, resultaten en beeld, surf naar http://www.nsr.nl/.
Top drie R.O.R.C. North Sea Race 2010:
IRC 0 (10 boten)
1. NED – Tonnerre de Breskens 2, Piet Vroon
2. NED – Charisma, Nico Poons
3. NED – Checkmate, Peter de Ridder
IRC 1 (8 boten)
1. BEL – Allard, Nadia Ifticene
2. GBR – British Soldier, Army Sailing Association
3. FRA – Coup De Coeur, M de Saint Denis & G. Trentesaux
IRC 2 (16 boten)
1. BEL – Rackham, Eric van Campenhout
2. NED – Xcentric Ripper, John van der Starre
3. NED – Yeti, Paul van der Pol
IRC 3 (5 boten)
1. GBR – Wambam, Eddie Clay
2. NED – Brut, Chris Schram
3. NED – L’Esprit de Morbihan
ORC 1 (3 boten)
1. AUT – Visione, Nikolaus Knoflacher
2. NED – Waikabubak, Remko de Haan
3. NED – Angry Pirate, Denis Bezemer
ORC 2 (16 boten)
1. NED – Xcentric Ripper, John van der Starre
2. NED – Griel, Robert Jockin
3. NED – Moshulu, Hans-Albert de Graaf
ORC 3 (8 boten)
1. NED – Que Guapa, Kees Groenenboom
2. NED – Together, Marcel Blomsma
3. NED – Nada, Nico Hoefnagel
ORC 4 (3 boten)
1. NED – Celestine, A. Van der Hout
2. NED – Gouden Ruiter, Willer Kats
3. NED – Avanti, Lody Vel
Tekst en foto’s: Diana Bogaards