79 boten, verdeeld over vier verschillende klassen, zijn zondag, 7 november goed vertrokken voor de 15e editie van de Transat Jacques Vabre.
De vier klassen voeren allereerst naar een keerpunt, alvorens door het Engelse kanaal te varen.
De 5 Ultimes, 7 Ocean Fifty, 22 Imoca en 45 Class40’s richten hun boeg naar Etretat om het eerste koersmerk te ronden alvorens koers te zetten naar de Atlantische Oceaan. Een lange reis ligt in het verschiet: 7.500 mijl voor de grootste en snelste klasse, de Ultimes. De IMOCA en Ocean Fiftys zullen ongeveer 6.000 mijl varen en de Class 40s zullen ongeveer 4.500 mijl afleggen.
Top vijf Klasse 40 om 0500 Franse tijd
1. Nicolas Jossier / Alexis Loison, La Manche #EvidenceNautique, FRA, 4425.8 nm tot finish
2. Axel Trehin / Frederic Denis, Project Rescue Ocean, FRA, 1.78 nm naar leider
3. Luke Berry / Achille Nebout, Lamotte Module Creation, FRA, 1.99
4. Aurelien Ducroz / David Sineau, Crosscall, FRA, 2.25
5. Amelie Grassi / Marie Riou, La Boulangere Bio, FRA, 3.77
Een overzicht van de berichten die ‘s nachts rechtstreeks van de boten naar het hoofdkwartier zijn gestuurd
Van Simon Fisher (GBR) – Alaka’i 11th Hour Racing
Alles goed aan boord van Alaka’i, het is goed om de start en de eerste merktekens achter de rug te hebben, we zijn nu in staat om in onze offshore zeilmodus te komen. Maar het ziet er niet naar uit dat we in de nabije toekomst zullen kunnen slapen terwijl we ons een weg banen rond het schiereiland van Cherbourg.
De stroming is nu hard tegen ons en de wind is vlagerig, wat betekent dat de boot onze volle aandacht nodig heeft om er het beste uit te halen. De wind neemt geleidelijk af maar de vlagen maken het moeilijk om een groter zeil te overwegen.
De waarheid is dat de komende twee dagen waarschijnlijk een van de zwaarste van de race zullen zijn, maar door de lichte wind zijn het geen extreme omstandigheden. We zullen alles uit de kast moeten halen om aansluiting te vinden bij de wind, zodat we ook benedenwinds goed kunnen zeilen en we willen niet achterop raken.
Hopelijk krijgen we, als we eenmaal de hoek om zijn en voorbij de Kanaaleilanden varen, omstandigheden waarin we wat afstand kunnen nemen.
Charlie Enright (USA) – Malama 11TH Hour Racing Team
Hectische start voor ons, veel problemen aan boord. Wilde tijden met het tij in Cherbourg… we hebben alleen SOG en we raken 25 knopen in veel ongunstig tij. Nek en nek met LinkedOut en Charal.
Melodie Schaffer (CAN) – Stormtech
Op weg naar de race in de parade van boten, waren we echt vereerd dat verschillende mensen ‘Go Canada’ riepen. We zijn een klein team hier, dus het was hartverwarmend om het publiek voor ons te horen juichen.
We waren behoudend bij de start. Met windsnelheden van 20 knopen, hadden we een gereefd grootzeil en het stagzeil op. De wind nam af en we schakelden snel over van het stagzeil naar de grotere Solent. Daarna schoten we het rif van het grootzeil uit, wat ons meer snelheid gaf en we begonnen onze weg naar boven te klauwen. Het is nu 1 uur ‘s nachts. Ryan en ik hebben elk een kort dutje gedaan… we slapen niet de hele wacht uit omdat we verwachten dat morgen halverwege de dag de wind zal gaan liggen en we dan wat slaap kunnen inhalen. Het eten vandaag was eenvoudig – mueslireep, appel, een gevriesdroogde maaltijd (de mijne was bonen en worst), een pak koekjes en een half pakje gummies beer. Niet het gezondste, maar een dag met veel aan de hand en we hadden snel wat energie nodig. 1:15 uur, huidige locatie: 49 43.119N, 001 35.264w.
Bron: Transatjacquesvabre.org