De Class 40 Great Circle (een Akilaria 40 voor de kenners) van de Belg Gérald Bibot vestigde gisterenochtend een nieuw record op de overtocht van de Middellandse Zee op het traject Marseille-Carthagena (Tunesië). Met zijn tijd van 35 uur, 36 minuten en 13 seconden (12,89 knopen gemiddeld) vestigt Gérald een nieuwe referentietijd voor bemande schepen van de Class 40 klasse.
Gérald koos zijn bemanning met zorg uit. Cécile Poujol is een Franse zeilster in opmars: na een eerste Mini transat liet deze jongedame een mediterraanse Class 40 bouwen en zeilde daarmee al een Route du Rhum, Transat Jacques Vabre en een Quebec – St-Malo. Nicolas Marchand was een habituee van het Mini-circuit, vooraleer de luxe van de Wally 80’s te proeven (“en dan ben je weg natuurlijk”). Tegenwoordig runt hij een yacht management bedrijf. De vierde (en laatste) opvarende hoeven we u niet meer voor te stellen: welke Antwerpenaar heeft al de Mini-Transat, de OSTAR, de Withbread, de Route du Rhum, de Portimao Global Ocean Race alsook menige Antwerp Race achter de kiezen? Juist. Dé Michel.
Hogedrukwig
Op het moment van de start in Marseille gaf de routeringssoftware 50% kans aan om het record te breken, want ergens onderweg was er een hogedrukwig op wandel die de route eventueel zou kunnen versperren. Gérald, de boot en de bemanning waren al sinds begin maart stand-by, maar geen enkel weervenster leek OK. Tot vorig weekend. De bemanning reisde af naar Marseille, en zondagnamiddag zeilde de Great Circle de Vieux Port buiten.
Met een goede boot, uitmuntende bemanning, perfecte routeringssoftware en een portie meeval is het Gérald na iets meer dan 35 uur zeilen dan gelukt: om 4u18 op dinsdagochtend daagde de vuurtoren van Ras Quartajamah op uit het ochtendschemer.
Zonder instrumenten
Net voor het vertrek uit Marseille bleek dat de instrumenten niet meer werkten, waardoor de navigatiecomputer ook geen informatie meer kon spuien. Lastig, maar niet onoverkomelijk: de boot scheurde in de nacht van zondag op maandag langsheen Corsica onder gereefd grootzeil en solentfok en planeerde regelmatig dankzij de 30 knopen sterke wind.
De bemanning moest zoals de schipper-eigenaar het verwoordde “al zijn ervaring aanwenden om de Great Circle op koers te houden zonder data van windhoek- of windsnelheidsmeters, wat niet evident is op een Class 40”. Ter hoogte van Sardinië zwakte de wind zoals voorzien eventjes af tot een gezapiger 15 knopen (plas- & adempauze), maar trok daarna weer aan tot 25-30 knopen
Wind tot aan de finish
Van dan af konden afwisselend de kleine en grote spi er op, alnaargelang de winddraaiingen. Eén ietwat brutalere uitschuiver betekende het einde van de grote spi.
Zoals bij elk record kwam het er op aan om tot aan de finish geconcentreerd te blijven. De Great Circle kon in totaal bijna 450 mijl over één boeg zeilen, waardoor weinig tijd verloren ging tijdens manoeuvres. Zowel schipper als bemanning zijn erg blij met het record, en wachten nu de eerste uitdagers af…