Deze ochtend heeft Bernard Stamm zijn team geïnformeerd dat hij een ‘unidentified floating object’ of kortweg UFO heeft geraakt. Hierbij is zijn bakboord hydrogenerator afgerukt. Aangezien ook zijn tweede, aan stuurboord, hydrogenerator blijkbaar onklaar is, heeft de onfortuinlijke Zwitser geen mogelijkheid meer om zijn batterijen bij te laden. Hij bevindt zich momenteel op ongeveer 1000 zeemijlen van Kaap Hoorn.
Net nu de internationale jury van de Vendée Globe organisatie door verklaringen van de kapitein van de Professor Khoromov zijn diskwalificatie opnieuw wil bekijken, lijkt het dat pechvogel Stamm nu definitief de handdoek zal moeten gooien. Door zijn eerdere problemen met de hydrogeneratoren op Cheminées Poujoulat is immers ook zijn brandstofvoorziening danig geslinkt. Stamm heeft zijn team verwittigd dat hij alle energieverslindende apparatuur ging afzetten, om zoveel mogelijk energie voor de automatische piloot te kunnen sparen.
Zijn team heeft dan ook sinds Stamm’s laatste bericht niets meer van hem gehoord. Het plan is om na het ronden van Kaap Hoorn een beschut kustgebied op te zoeken en brandstof bij te tanken, wat hem volledig zou diskwalificeren. De weerscondities zijn ondertussen eerder ruig te noemen. Felle shiftende wind, onstuimige zee en ijskoude temperaturen zijn de Zwitser zijn deel. Verder moet ook hij nog de zone ten oosten van Kaap Hoorn met de kleine ijsbergen passeren.
Waarvoor is al die energie aan boord nu nodig op een Open 60?
Om te beginnen dus de automatische piloot. Redelijk noodzakelijk als je solo de wereld rond wil. Het tweede apparaat dat echt levensnoodzakelijk is, is de watermaker. Om gewicht te sparen nemen de schippers een minimum aan vers water mee. De watermaker zet het zilte zeewater om in drinkbaar vers water. Zijn team heeft geen idee hoeveel vers water Stamm nog aan boord had op het moment dat zijn laatste bericht werd verstuurd. Verder zijn er de ook niet onbelangrijke apparaten als de plotter, de ontvangers voor weerberichten en ijs-data, AIS voor traffic-info, de radar, de navigatielichten, de bediening van de hydraulische kantelkiel, de VHF, alle andere communicatiemiddelen en het mini-lab.
Met andere woorden, Stamm zal al zijn kennis en kunde nodig hebben om zijn Open 60-voeter veilig voorbij Kaap Hoorn tot in een beschutte baai te loodsen. We duimen voor hem… Ondertussen zijn beide leiders François Gabart en Armel Le Cléac’h in een zone met aandewindse wind beland. Hun opkruisen in 5 tot 6 Bft heeft er toe geleid dat Jean-Pierre Dick op Virbac Paprec steeds dichter bij kruipt. De derde in het tussentijdse klassement is genaderd tot op dik 200 zeemijlen van Gabart en zet steeds meer druk op beide leiders. Het belooft dus nog spannend te gaan worden…
Volg hier virtueel verder de race.
Guy C.
Bron: intpress Vendée Globe
Foto: © NBSP/Thierry Martinez