Net als zowat iedereen een duel tot de finish verwachte tussen François Gabart en Armel Le Cléac’h, met een Jean-Pierre Dick die misschien nog als enige de bekende derde in het gevecht om het been kon worden, is er die gekke Brit Alex Thomson die het Franse onderonsje danig komt verstoren. Door een gedurfde tactische zet heeft Thomson de laatste dagen honderden zeemijlen goed gemaakt op de leiders. Het gaat met andere woorden meer dan spannend worden in de Vendée Globe!
Na het ronden van Kaap Hoorn kiest het leidend trio voor ongeveer dezelfde koers richting doldrums. Gabart, Le Cléac’h en Dick opteren voor een aandewindse route ruim ten oosten van de theoretisch kortste weg. Deze optie garandeert hen meer windsnelheid. Opkruisend aan de wind betekent echter wel een langere weg. Hun bootsnelheid ligt dan wel hoog, de VMG is niet zo denderend.
De gedurfde keuze van Thomson
Net als Jean-Pierre Dick op Virbac Paprec de druk op de leiders begint op te voeren, moet de ervaren Franse schipper als gevolg van een gebroken aanhechting van het voorstag de voet even van het gaspedaal halen. Ondertussen heeft Alex Thomson gekozen voor een route dichtbij de Zuid-Amerikaanse kust. Hij volgt hierbij ongeveer de kortste route. De windsnelheid is hier vaak wat minder, maar de flamboyante Brit heeft zijn meteo-huiswerk goed gemaakt.
Met dragende wind op de lijn van de kortste route is zijn VMG zowat het dubbele van zijn naaste concurrenten en op die manier heeft hij de derde plaats veroverd. Maar het is nog niet allemaal rozengeur en maneschijn voor Thomson. De volgende 24 uur ontwikkelt zich in het kustgebied voor Rio een zwakke depressie, met daarin heel weinig wind. En het lijkt erop dat Hugo Boss dat systeem niet zal kunnen ontwijken.
Guy C.
Foto’s: © Christophe Launay/NBSP en Pakea Bizkaia/NBSP