Na bijna 33 dagen wedstrijd zakt de kopgroep in de Vendée Globe verder naar het zuiden. Ze zijn op zoek naar kaap Leeuwin, het tweede te ronden merkteken in deze solo wereldomzeiling, én op zoek naar depressies én snelheid. De 50° zuiderbreedte, beter bekent als de Furious Fifties met windsnelheden boven de 40 knopen, scheidt de jongens van de mannen.
Nochtans zijn het 2 ‘jongens’ die de kopgroep nu al dagen aanvoeren. De 29-jarige François Gabart op Macif en de 35-jarige Armel Le Cléac’h op Banque Populaire (ex-Foncia) maken er in de zuidelijke oceaan een echte matchrace van en geven elkaar geen duimbreedte toe. Hun beide boten horen bij de recentste van de IMOCA open 60 vloot en bewijzen hun potentieel.
Records aan flarden
Le Cléac’h, The Jackal voor vrienden, heeft de afstand Sables d’Olonne – Kaap de Goede Hoop in 22 dagen, 23 uren en 48 minuten weten af te leggen, een nieuw wedstrijdrecord. Gabart, notabene een rookie in het solozeilen in de zuidelijke oceaan, wou niet onderdoen en heeft dan maar het 24-uurs solo monohull record op een ongelooflijke 545,3 zeemijlen gebracht. Dit komt overeen met een gemiddelde snelheid van 22,3 knopen gedurende een vol etmaal. Ter vergelijking, het Volvo Ocean Race 24-uurs record staat op 596,6 zeemijlen, afgelegd in 2008 door Ericsson 4.
Good Old Jean-Pierre Dick doet al het mogelijke om zijn open 60 kar Virbac Paprec aan te pikken aan het ontketend duo en volgt op dik 80 zeemijlen van de leider op de laatste podiumplaats. Bernard Stamm op Cheminées Poujoulat en Alex Thomson op Hugo Boss moeten de rol enigszins lossen en zitten op plus minus 200 zeemijlen. Thomson heeft wel nog een aanvaring met een onbekend object achter de rug.
Alweer roerschade voor Hugo Boss
Je houdt het bijna niet voor mogelijk, maar naast wat schade aan het stuurboordroerblad en een hydrogenerator was de nog intacte verbindingsstang nu ook in 3 stukken gebroken. Alex MacGyver Thomson heeft weer alles kunnen repareren, met uitzondering van de watergenerator. Met nog één werkende generator zal hij de rest van de wedstrijd wel wat moeten economiseren op zijn electriciteitsverbruik, maar het voornaamste is dat hij de wedstrijd kan verder zetten.
De rest van de favorieten (Golding, Le Cam en Wavre) vaart al op rond de 1’000 zeemijlen achterstand. Alessandro Di Benedetto sluit de rangen op 3’425 zeemijlen. Voor hem moeten de huilende zuidelijke breedtegraden nog beginnen.
Je kan de vloot hier virtueel volgen.
Foto: © Jean-Marie Liot/DPPI/Vendée Globe/Macif
Video: © Vendée Globe/DailyMotion
Guy C.