Catpoint (Ouddorp) was 8 en 9 mei 2010 het toneel van de Formule 18 catamarans. Als laatste voorbereiding op de North Sea Regatta stond er nog een F-18 onderonsje gepland. Helaas liet de wind de zeilers op zaterdag in de steek. Omstreeks 15:00 hield de organisatie het voor gezien en werd de dag zonder races beëindigd. Zondag was moeder natuur de zeilers beter gezind en kon er volop gezeild worden.
Oscar Zeekant en Karel Begemann pakten na vier races de hoogste podiumplaats. Veenman/De Munck grepen tijdens hun thuiswedstrijd verrassend het zilver, Delnooz/Gering wonnen het brons.
Zaterdag, bijna geen wind en een bijna levenloze uitstelvlag. “Ondertussen hebben we onze kluslijst maar afgewerkt, de trampoline opnieuw aanspannen en de boot eens goed schrobben na ons avontuur in Carnac vorige week. We hebben ons niet verveeld, maar hadden natuurlijk liever wedstrijden gevaren”, meldt Elke Delnooz. Na het afblazen van de races vonden zo’n 15 catamarans het toch nog de moeite het water op te gaan. Onder leiding van Sven Karsenbarg werd met licht weer een klein oefenbaantje uitgezet en korte races van tien minuten gehouden.
Zondag
Op zondag kon er eindelijk gezeild worden. Met een bries van 8 knopen, later aantrekkend naar 12-14 knopen, konden de zeilers een mooie wedstrijddag tegemoet zien. Om 11:00 klonk het eerste startschot en wist de wedstrijdorganisatie van Catpoint alle vier geplande races af te werken. “Voor de race hebben we eerst een vierkantje gevaren met Veenman/De Munck. We zagen al snel dat de linkerkant van de baan de ideale kant was. Door de vele windshifts daar konden we voorin meevaren”, vertelt Zeekant die de eerste race met een paaltje wist te bekronen.
De tweede race werd een felle strijd tussen Zeekant/Begemann en De Koning/Visser. Zeekant: “Opnieuw was de linkerkant van de baan gunstig en was de pin favoriet bij de start. We waren goed weg bij de start, maar moesten de leiding kort afstaan bij de bovenwindse boei. Op weg naar de spreader trokken De Koning/Visser hun spi, maar konden de speader mark niet meer bezeilen. Hier konden we de leiding overpakken.” Hierna hebben ze deze niet meer uit handen gegeven en schreven opnieuw een paaltje bij.
Hectisch
De start van de laatste race was een hectische bedoeling. Bij de start lagen een aantal boten in de wind op de startlijn waardoor de focus zich verlegde naar het heel houden van de boten. “We waren enorm druk om boten af te duwen en spibomen te ontwijken. Na een hoop boze blikken over en weer is het halve veld noodgedwongen over stuurboord vertrokken en kon iedereen beginnen aan een inhaalrace”, aldus stuurvrouw Elke Delnooz. Tijdens de laatste race deed zich nog een spannend moment voor. Veenman: “We waren in een mooi gevecht met Zeekant/Begemann. Een geplande gijp pakte verkeerd uit waardoor we stil kwamen te liggen, vlak voor de aanstormende Zeekant/Begemann! Gelukkig wisten ze ons nipt te ontwijken en hebben wij onze penalty (360 graden) geïncasseerd.” De laatste race werd uiteindelijk door De Koning/Visser gewonnen.
Voor een aantal zeilers kwam de podiumplaats als een verrassing. Het F-18 klassenevenement bij Catpoint kent geen aftrekwedstrijd. Hierdoor vielen De Koning/Visser en De Koning/De Boer buiten het podium als gevolg van een OCS.
Uitslag F18 klassenevenement (8-9 mei 2010):
1. Zeekant/Begemann (Hobie Wild Cat)
2. Veenman/De Munck (Hobie Wild Cat)
3. Delnooz/Gering (Hobie Wild Cat)
www.hobiecat.nl
www.catpoint.nl
Foto: Menno Vercouteren