De IMOCA Open 60-boten zullen aan de start van de volgende Volvo Ocean Race verschijnen. Dat is het resultaat van de overeenkomst met de International Monohull Open Class Association (IMOCA). Deze geeft exclusiviteit in het gebruik van de IMOCA 60 voor rond-de-wereld races voor teams.
Afgelopen finishweek van de Volvo Ocean Race in Den Haag werd voor geïnteresseerden een educatieve sessie gegeven rondom de IMOCA klasseregels. Deze werd bezocht door zeilers van de editie 2017-18 en IMOCA-evenementen, alsmede jachtontwerpers die momenteel betrokken zijn bij de bouw van IMOCA Class-boten, zoals Guillaume Verdier en Juan Kouyoumdjian. Zij kwamen naar Den Haag om over de veranderingen te brainstormen.
“De is de eerste van de vele stappen in voorbereiding op de volgende race in 2012”, zei Johan Salen, co-President van de race. “Er is een continu proces van samenwerkingen gaande om alle elementen bij elkaar te krijgen, die noodzakelijk zijn om de race vanuit sportief en zakelijk oogpunt te doen slagen.”
“De overgang naar IMOCA foiling monohulls zal meer zeilers, teams en de bredere maritieme industrie motiveren voor de volgende editie. Door samen te werken met de reeds bestaande IMOCA-klasse betekent dat de professionele offshore zeilkalender efficiënter en uniformer wordt. Dit helpt de sport als geheel en het helpt bij het bouwen aan een duurzaam businessmodel voor teams en zeilers.”
“De President van IMOCA, Antoine Mermod, reageerde eveneens positief: “Deze samenwerking biedt IMOCA-eigenaren en zeilers toegang tot de meest befaamde volledig bemande offshore races ter wereld, wat tevens een geweldig storytelling platform is. Door ‘s werelds belangrijkste offshore races – short-handed en volledig bemand – samen te brengen, geeft ons dat de kans om de klasse internationaal te laten groeien. Dat biedt onze stakeholders meer waarde.”
Met de overstap naar IMOCA-boten verzekert de race zich van een plek op de voorste rij qua jachtontwerp en technologie.
Er is een gezamenlijk comité gevormd om een specifieke sectie van de Class Rules for Crewed IMOCA 60 op te stellen. Deze zal de geest en intentie van het partnership respecteren, waaronder kostenbeheersing, veiligheid en sportieve eerlijkheid.
De regel aangaande het aantal bemanningsleden aan boord van de IMOCA-klasse in de volgende race is in de maak. Het doel is om de rol van de Onboard Reporter in tact te houden.
De huidige Volvo Ocean Race kwam afgelopen weekend tot een einde, waarbij de competitie in de 45-jarige geschiedenis van het evenement nog nooit zo spannend was. Drie teams begonnen aan de finale etappe met kans op de eindzege. Met minder dan 10 van de 45.000 nautische mijlen te gaan in een race van elf etappes, was het nog onduidelijk wie zou winnen. Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, wist met de gekozen kustroute voor zijn rivalen langs te gaan en zo winnend over de finish voor de Haagse kust te varen.
“Deze verandering is enorm boeiend”, zei Dongfeng-schipper Charles Caudrelier nadat hij de briefing over de wijziging in klasse had gehoord. “De Open 60’s zijn geweldige boten. Ik vind het echt super leuk om ze te varen. Voor mij is het goed nieuws dat de twee vooraanstaande offshore races ter wereld dezelfde klasse gaan voeren.”
“Als zeiler is dit heel goed nieuws”, aldus Team Brunel- schipper en achtvoudige raceveteraan Bouwe Bekking. “Voor de jongere generatie zeilers gaat het allemaal om foilen, surfen en hard gaan en je moet de beste zeilers bij de race betrekken. Dat doen ze met de Open 60’s, want dat is wat ze willen.”
“Natuurlijk zijn er enkele hordes te nemen”, sprak Torben Grael, olympisch kampioen, winnende Volvo Ocean Race-schipper in 2008-09 en Vice-President van World Sailing. “Maar als we het voor elkaar krijgen om de twee werelden te verenigen, is dat heel positief. Dat opent de race voor veel meer nieuwe zeilers en het creëert een veel grotere evenementenkalender voor teams die in de Open 60 racen.”
Het partnership houdt in dat de toonaangevende jachtontwerpers in het offshore zeilers betrokken zullen zijn bij de volgende editie van de race. Zij hebben als doelstelling om het snelste, volledige bemande offshore rond-de-wereld racejacht (monohull) ooit te ontwerpen.
“De zeilsport gaat niet alleen over de bemanning, maar ook over materiaal. Als je die twee elementen combineert, bereik je het toppunt van offshore racen”, aldus Juan Kouyoumdjian, die in het verleden drie winnende Volvo Ocean Race-boten ontwierp. “Ik denk dat het een positieve stap voorwaarts is. Zeilers en ontwerpers kunnen in de toekomst naar het volgende niveau werken, wat zeker zal door sijpelen in andere klassen.”
“We proberen een boot te maken dat zowel short-handed als volledig bemand geracet kan worden”, zei Guillaume Verdier, die tot de drukste ontwerpers van de IMOCA-klasse en America’s Cup behoort. “Naar mijn mening is dat mogelijk als beide werelden een beetje water bij de wijn doen om in het midden uit te komen.”
De samenwerking met IMOCA stelt de mogelijkheid om aan boord hypermoderne media te produceren zeker, zoals in de huidige editie van de Volvo Ocean Race het geval was. Live toegang tot de boten tijdens het racen over ’s werelds meest afgelegen oceanen, drone beelden en de door de OBR’s geproduceerde media zorgden voor baanbrekende coverage en daarmee ongekende betrokkenheid van fans. Dat blijft een belangrijke prioriteit voor de komende editie.
Net als de diversiteit van de bemanning. Aan de 2017-18 Volvo Ocean Race deden 23 vrouwen en 30 zeilers jonger dan 30 jaar mee. Beide cijfers waren records voor de race. Deze trend wordt verder gestimuleerd.
De toekomst van de VO65-boten, die in de afgelopen twee edities van de race werden gebruikt, wordt in de komende weken bekendgemaakt.