OceansLab meldt ons dat het een samenwerking aangaat met drie vooraanstaande partners in een baanbrekende campagne om ‘s werelds eerste waterstof-elektrische racejacht, een IMOCA, te lanceren.
Genevos, een cleantech spin-off van OceansLab, zal fungeren als de officiële waterstofpartner. Genevos zal de ‘HPM-15’ leveren, een 15 kW marinebrandstofcel, evenals aanvullende gas-engineeringdiensten. Hiermee zal Genevos de strategie voor energiebeheer en optimalisatie van energie-efficiëntie bepalen, volgens strenge maritieme veiligheidsnormen.
Maxeon Solar Technologies, een wereldleider in zonne-innovatie, wordt de officiële zonne-energiepartner. Maxeon’s geavanceerde zonnecellen met een rendement van 24,8% zullen op het dek van de IMOCA worden geïnstalleerd, wat een totale energieproductie van meer dan 3,6kW oplevert, om de accu’s op te laden.
Als officiële voortstuwingssponsor is Oceanvolt enthousiast over de samenwerking met OceansLab. De ervaring van Oceanvolt in elektrische voortstuwingssystemen wordt gecombineerd met de duurzaamheid van waterstofbrandstofceltechnologie, wat nieuw licht werpt op de toekomst van zeilen.
Het ambitieuze project wordt geleid door schipper Phil Sharp, uitvinder van de HPM-15 en specialist in recyclebare composieten. Met al meer dan 25 podiumplaatsen in trans-Atlantische en kustwedstrijden op zijn naam, heeft Sharp zijn zinnen gezet op een duidelijk doel: de wereld rond zeilen in ‘s werelds eerste waterstof-elektrische IMOCA-jacht.
OceansLab is verheugd om later dit jaar deze revolutionaire IMOCA te lanceren, vóór de start van de eerste trans-Atlantische oceaanrace, de Transat Jacques Vabre, die in oktober van start gaat. Het vaartuig zal vervolgens deelnemen aan andere prestigieuze races, waaronder de Route du Rhum en de rond de wereld zeilwedstrijden Vendée Globe en The Ocean Race.
Het project van OceansLab dient niet alleen als een etalage voor geavanceerde schone technologieën, maar ook als een dringende oproep aan de maritieme sector om te werken aan een duurzamere toekomst. De samenwerking met Genevos, Oceanvolt en Maxeon Solar Technologies benadrukt het potentieel van schone energie in een van de meest veeleisende omgevingen ter wereld: zeilen op de open oceaan.
Hieronder zie je het laserpositioneringssysteem dat een millimeterprecieze plaatsing van de carbonvezel lagen, schotten en ringframes mogelijk maakte.
Wat maakt het energie systeem van OceansLab zo vernieuwend?
Voor het eerst aan boord van een dergelijk zeiljacht zal een volledig geïntegreerd waterstof-elektrisch schoon energiesysteem worden gedemonstreerd, dat uniek is omdat het zwaar is geoptimaliseerd rondom groene, hernieuwbare waterstof.
Het systeem voldoet aan de ATEX beoordeelde veiligheidsnormen die de toepasbaarheid op grote schaal voor commerciële vaartuigen en pleziervaartuigen zullen aantonen.
Deze oplossing met nul emissies is qua gewicht concurrerend met op fossiele brandstoffen werkende verbrandingsgeneratoren. Heeft ook een betere uithouding want de IMOCA kan gemiddeld 6 knopen (10 kW) gedurende 25 uur kan varen op de elektrische motor, aanzienlijk meer dan de veiligheidseis van de IMOCA van 5 uur op 5 knopen.
Je zou bijna vergeten dat er met de OceansLab IMOCA ook nog gezeild moet worden om regatta’s te winnen.