De exploitant van het zeiljacht Cheeki Rafiki, dat in 2014 kapseisde nadat de kiel afbrak en waarbij alle vier bemanningsleden het leven lieten, is schuldig bevonden aan het feit dat het zeiljacht niet op een veilige manier werd geëxploiteerd.
Douglas Innes, de directeur van Stormforce Coaching en het bedrijf Stormforce Coaching, die het jacht exploiteerden, werden afzonderlijk veroordeeld door het Winchester Crown Court. Ze werden beiden schuldig bevonden van schending van artikel 100 van de Merchant Shipping Act. (alle redelijke maatregelen werden niet nagekomen om ervoor te zorgen dat het jacht op een veilige manier werd geëxploiteerd).
In het MAIB rapport lezen we dat de het zeiljacht meerdere malen aan de grond is gelopen tijdens wedstrijden en er nadien nooit onderzocht werd of er schade was aan de kielbevestiging.
De RYA heeft per direct de licentie om een verhuurbedrijf uit te baten van Douglas Innes en Stormforce Coaching ingetrokken. Het faillissement van Stormforce Coaching werd onmiddellijk aangevraagd na de uitspraak.
De Cheeki Rafiki, een Beneteau First 40,7, verdween in mei 2017 op Atlantische Oceaan na een eerdere noodoproep per satelliettelefoon. De boot was met vier bemanningsleden onderweg van de Antigua Sailing Week naar haar thuisbasis is Southampton (GBR). Na een uitgebreide zoek- en reddingsoperatie werd het jacht ontdekt door een vrachtschip van rederij Maersk.
De lichamen van schipper Andrew Bridge (22), James Male (22), Steve Warren (52) en Paul Goslin (56) werden nooit gevonden.