Na een groeiend aantal kielbreuken en roerfalen heeft World Sailing op 29 september strengere certificatie-eisen geïntroduceerd voor monohull jachten die deelnemen aan Offshore Special Regulations (OSR) Categorie 0, 1 en 2 races. Alle nieuwe monohull jachten, gebouwd na januari 2010, moeten nu beschikken over een World Sailing Certificate of Plan Review.
Invoering World Sailing Certificate of Plan Review
Het World Sailing Certificate of Plan Review werd in 2007 opgericht als reactie op het toenemend aantal kielproblemen. In 2017 werd een World Sailing werkgroep opgestart rond kielontwerp, constructie en bevestiging om zwakke punten te identificeren en aanleiding kunnen zijn van structurele kielbreuken.
Sally Lindsay Honey, voorzitter van de World Sailing OSR commissie, benadrukte de urgentie van deze nieuwe maatregel:
“Gezien de recente toename van kielbreuken en roerfalen, is het nog belangrijker dat het ontwerp en de bouw van uw boot voldoen aan de hoge normen van een huidige Plan Review.”
Wat houdt de certificatie In?
De vereisten voor het World Sailing Certificate of Plan Review zijn uiteengezet in OSR 3.03.1. De review richt zich op delen 5, 8 en 9 van de ISO 12215-standaard, die zich respectievelijk bezighouden met “design pressures” voor monohulls, roeren en bijbehorende appendages voor zeilvaartuigen.
- ISO 12215 Deel 5: Design pressures voor monohulls, design stresses, bepaling van de afmetingen: Alle onderdelen en aanhangsels waar van toepassing op ontwerpcategorie A (“oceaan”) – Zeilvaartuigen
- ISO 12215 Deel 8: Roeren: Alle onderdelen en aanhangsels waar van toepassing op ontwerpcategorie A (“oceaan”) – Zeilvaartuigen
- ISO 12215 Deel 9: Zeilvaartuigen – aanhangsels: Alle onderdelen en aanhangsels waar van toepassing op ontwerpcategorie A (“oceaan”)
“Design pressures” verwijzen naar de geschatte maximale drukken waaraan een structuur of materiaal zal worden blootgesteld gedurende zijn levensduur. In de context van zeilboten en jachten, zoals vermeld in de ISO 12215, betreft het de maximale hydrodynamische en aerodynamische drukken waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwerpen van een boot. Deze drukken beïnvloeden factoren zoals de dikte en sterkte van de romp, de positie en grootte van versterkingen en andere bouwtechnische aspecten. Het ontwerpen voor deze drukken zorgt ervoor dat het vaartuig veilig en betrouwbaar blijft in de verwachte operationele omstandigheden.
Er zijn twee vormen van certificering:
- Serieproductie: Voor zeiljachten van hetzelfde type die volgens dezelfde plannen zijn geproduceerd en niet gemodificeerd zijn. Deze hoeven niet individueel te worden beoordeeld.
- Custom: Ook bekend als uniek (one-off) zeiljacht, waarbij het zeiljacht eenmalig is of aangepast zodat het niet langer overeenkomt met de serieplannen. Dit betekent dat wanneer een zeiljacht over een geoptimaliseerde kiel, roer of romp beschikt, het een custom certificering nodig heeft. Veel serieboten in het ORC en IRC circuit ondergaan dergelijke aanpassingen, enerzijds om de stabiliteit te verminderen en anderzijds om deze te verhogen. Deze optimalisaties houden grote risico’s in voor de eigenaars en bemanning. Voorbeelden met dodelijke afloop zijn de Max Fun 35 Hooligan en het Frans Maas ontwerp Capella.
Rol van Notified Bodies of erkende keurders
World Sailing-erkende Notified Bodies voeren jaarlijks de review uit. Na goedkeuring vragen zij een certificaat aan bij World Sailing. Deze erkende keurders zijn ook bevoegd om beoordelingen uit te voeren en CE-certificaten af te geven voor de Europese Richtlijn Pleziervaartuigen. Bovendien moeten ze ervaring hebben met zeiljachten met kielen en een door ISO erkend kwaliteitsmanagementsysteem hanteren en regelmatig worden geauditeerd door hun nationale accreditatieorgaan.
Verantwoordelijkheid van de schipper / eigenaar
Zoals altijd ligt de verantwoordelijkheid bij de schipper om te zorgen voor een geldig certificaat bij elk evenement waaraan wordt deelgenomen. Regelmatige controles van kielen en roeren op afwijkingen of schade zijn essentieel.
Voor meer informatie kunnen belangstellenden terecht op de World Sailing website: https://www.sailing.org/
Foto: stranding na structurele kielbreuk (Farr X2)