De Transat 6.50 of Mini Transat is in vele opzichten een andere race dan de voorbereidingsrace. “De race naar de Azoren in 2012 kwam het dichtste in de buurt.” zegt Bert Bossyns. “De afstand, de oceaan, de passaatwinden die hopelijk waaien… enz. En dit heeft zo zijn gevolgen voor de voorbereiding van het schip. Omwille van de slijtage risico’s, neem ik een extra roer en spiboom mee aan boord. Deze moeten goed ingepakt worden voor de wilde trip.
Een roer vervangen op de golfdeining is een lastige zaak. Het nieuwe bevestigingssysteem moet dat vergemakkelijken. Onderwater is er de verplichte fluo-oranje antifouling opgeschilderd op de kiel en de roeren aangebracht. Oneffenheden zijn weggewerkt.
Binnen zijn er stevige hechtpunten voor de losliggende ballast gemonteerd. Deze extra bevestigingen aan de hoge kant van de boot te stouwen zijn absoluut nodig om de stabiliteit te verbeteren.
Bert: “Met netten ga ik dus een lange lijst van spullen kunnen fixeren. Een vlot, 7 zeilen, zeilkleding, eten, enkele liters water, de fuelcel en de methanol, al het veiligheidsmateriaal en navigatiemateriaal enz. Voor de Transat komt er nog 110l water bij, een overlevingspak, een uitgebreide EHBO set, het reserve roer, de reserve spiboom, reserve vallen, schoten en ander touwwerk, reparatiekits elektriciteit, zeilen, kunststoffen, voeding en reserve kleding. Om dit alles op te bergen, hebben we extra schok- en vochtbestendige oogjes, haakjes en netjes ingebouwd.”
En dan zijn er de details. Overal zitten dezelfde bouten op, zodat er maar een 1 schroevendraaier nodig is en één type reservemoer. Dat spaart gewicht. Een voorlooptouwtje door de mast zal snel een nieuwe zwaardere val omhoog kunnen trekken. Een nieuwe spectralijn aan dek zal het materiaal dat ik op dek zet voor de stabiliteit op zijn plaats houden.
Dit extra gewicht laat de Netwerk helemaal anders varen. Bert heeft dan ook talloze proefvaarten gedaan om de Nacira-boot opnieuw af te stellen en de instrumenten af te regelen.
De Transat 6.50 – of ook de Mini Transat – start op 13/10/2013 om 13u13 in Douarnenez. Blijf Bert en Jonas volgen. We houden jullie via ClubRacer.be op de hoogte.