Het internationale IRC Congres van 2023, gehouden in Parijs en gehost door de Yacht Club de France, bracht vertegenwoordigers van over de hele wereld samen om inzichten te delen en belangrijke besluiten te nemen voor het zeilseizoen van 2024. De Yacht Club de France is samen met de Royal Ocean Racing Club mede-eigenaar van de internationale IRC rating regel.
4 opmerkelijke IRC Rating wijzigingen
- De grootste verandering voor 2024 is de introductie van het aantal gevoerde voorzeilen. Meerdere voorzeilen kunnen een duidelijk voordeel opleveren dankzij de flexibiliteit in de zeilgarderobe van een boot voor wisselende omstandigheden, en de mogelijkheid om het voorzeiloppervlak te vergroten door meerdere voorzeilen te tegelijkertijd te gebruiken, vooral bij grotere boten en in een reach-configuratie. De afbeelding bovenaan dit bericht toont het gebruik van maar liefst vier voorzeilen tijdens een reach rak (Rolex Sydney Hobart 2022).
- Voor Endorsed IRC-certificaten is het vanaf 31 december 2023 verplicht dat alle nadien gecertificeerde (gemeten) zeilen voorzien zijn van een IRC meetsticker of -stempel. Deze zeilstempels fungeren als visuele bevestiging dat het zeil nauwkeurig is gemeten en in overeenstemming is met het ratingcertificaat. Bovendien faciliteren ze de uitrustinginspecties tijdens evenementen, waarbij ze een essentiële rol spelen in de verificatie van de zeilen.
- Het ontwerp van IRC-voorzeilen is versoepeld met een vermindering van de minimale halve breedteverhouding van 62,5% naar 60%.
- De IRC Technische Commissie wil zich actief inzetten voor het vergroten van de transparantie binnen de wereld van het IRC zeilen. Tijdens het Congres lag de focus op het verhogen van de openheid, het verschaffen van inzichtelijke informatie over de IRC bootratings en de factoren die deze beïnvloeden, en het tegengaan van mogelijke misbruik van gegevens. Een stap in deze richting is om de tweede pagina van het IRC-certificaat openbaar te maken. Hierdoor krijgt iedereen inzage in specifieke details omtrent de uitrusting en afmetingen van iedere boot, inclusief het vereiste aantal zeilen aan boord.
Een congres door en voor IRC zeilers
Het IRC Congres kenmerkte zich door de betrokkenheid van veel ervaren zeilers. Veel leden van het IRC Congres zijn zelf actieve wedstrijdzeilers en spreken regelmatig met booteigenaren. Deze directe ervaring op het water vormt een belangrijke basis voor de voorstellen en besluiten die tijdens het congres worden gemaakt.
Vertegenwoordigers uit verschillende landen deelden rapporten en inzichten, wat resulteerde in een breed en divers perspectief op IRC zeilen. Deze uitwisseling van ervaringen en kennis is essentieel om onderliggende trends te identificeren en de zeilsport continu te verbeteren.
IRC inzichten en uitdagingen in België en Nederland
Tijdens het internationale IRC Congres werden er rapporten gepresenteerd over de huidige stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen binnen het IRC zeilen in België en Nederland.
Het Belgische rapport werd samengesteld door Carl Sabbe van BEL-IRC en Luc Geirnaert van Wind and Watersport Vlaanderen (WWSV), waarin zij een analyse gaven van de deelname en uitdagingen binnen de Belgische IRC zeilgemeenschap.
Hoofdpunten uit het Belgisch IRC rapport:
Aantal IRC meetbrieven in 2023: 38
In 2023 heeft IRC België 6 nieuwe certificaten geregistreerd, 32 revalidaties uitgevoerd, 8 aanpassingen gemaakt en 12 Single Event Ratings toegekend. Hoewel deze cijfers niet indrukwekkend zijn, blijven ze wel stabiel. Belgische boten zijn niet alleen actief in eigen land, maar ook in Engeland, Frankrijk en soms zelfs in het Middellandse Zeegebied. De IRC Go-klasse kent een goede dynamiek in twee grote clubs aan de Belgische kust: de Royal North Sea Yacht Club in Oostende en de Royal Yacht Club of Nieuwpoort (KYCN), waar tot 50 boten deelnemen aan zowel club- als recreatieve regatta’s, met een combinatie van reguliere IRC en IRC Go. Deelnemers waarderen de eenvoud van het systeem, al is er weinig interesse in optimalisatie.
Andere meetsystemen in België omvatten de Cruiser Rating met 175 certificaten in september 2023, wat nog steeds lager is dan voor de Covid-19-pandemie. Het ORC-systeem wordt niet gebruikt in België, hoewel enkele boten die in Nederland varen wel een ORC-certificaat kunnen hebben. Er is een duidelijke trend richting monotypering zichtbaar in België, met klassen zoals J80, SB20 en J24, en internationaal met boten als Cape 31 in 2022 en anderen.
Aan Nederlandse zijde werd het rapport opgesteld door de Noordzee Club, die een diepgaand overzicht bood van de IRC zeilactiviteiten en uitdagingen in Nederland.
Hoofdpunten uit het Nederlands IRC rapport
Aantal IRC meetbrieven in 2023: 182
In 2023 is de trend van afnemende deelname aan high-level regatta’s voortgezet, met uitzondering van de goed bezochte North Sea Regatta, mede omdat deze kwalificeert voor de Fastnet. Evenementen met een meer ‘avontuurlijk’/niet upwind/downwind karakter zagen wel goede deelname voor losse races. IRC in Nederland wordt voornamelijk gecombineerd met ORC scoring, behalve tijdens het ‘Damen Breskens Sailing Weekend’ in het zuiden van Nederland, waar IRC het primaire systeem is, mede gericht op de Belgische zeilgemeenschap.Vanwege het Fastnet-jaar werden er meer certificaten uitgegeven dan in het voorgaande jaar, 182 IRC certificaten in totaal. Er is ook een toenemende voorkeur voor het lokale Yardstick-systeem waarneembaar. Veel zeilers en potentiële deelnemers vinden handicap zeilen, of het nu onder IRC of ORC is, ingewikkeld vanwege de noodzaak tot meten en naleven van veiligheidsregels. Er is een trend van voormalige eigenaren die overstappen naar one-design klassen zoals J/80 en Finn. Double Handed zeilen lijkt minder populair, met een afgelast nationaal kampioenschap wegens te weinig deelname. Handicapsystemen zouden dit moeten adresseren en zich misschien minder moeten focussen op de top van de vloot.
Alle IRC rapporten en IRC voorstellen zijn hier gepubliceerd: https://ircrating.org/about/irc-congress/