In het proces tegen Douglas Innes, de voormalige baas van Stormforce Coaching heeft de jury zich teruggetrokken om een oordeel te vellen over de beschuldigde. Stormforce coaching beheerde De Beneteau First 40.7 Cheeki Rafiki. Het zeiljacht kapseisde na kielbreuk in 2014 op de Atlantische Oceaan. Vier opvarenden kwamen daarbij om het leven.
Innes wordt vier maal beschuldigd van doodslag door grove nalatigheid na de dood van Andrew Bridge, 22, uit Farnham, Surrey, James Male, ook 22, uit Romsey, Hampshire, Steve Warren 52, en Paul Goslin 56.
Tijdens een langdurig proces hoorde de jury hoe de Cheeki Rafiki kapseisde nadat ze haar kiel verloor tijdens de retourtocht na de Antigua Sailing Week in mei 2014.
Volgens de rechter heeft Douglas Innes tweemaal aan zijn zorgende plicht voor de opvarenden verzaakt:
-
Hij slaagde er niet in om het jacht een volledige survey te geven vòòr het op vier mei naar Antigua vertrok vanuit Southampton.
-
Hij was niet in staat om passende assistentie te geven bij het plannen van de route en van de oversteek van het jacht toen het op 12 mei 2014 vanuit Antigua vertrok. Alle contact werd op 15 mei 2014 verbroken.
Verschillende deskundigen werden als getuige opgeroepen om hun mening te geven over de vraag of het falen van de kiel veroorzaakt werd door eerdere strandingen en de daaropvolgende schade aan de hechting van de kiel aan de romp. Daarop volgde de vraag of dergelijke schade tijdens een inspectie ontdekt had kunnen worden.
Cheeki Rafiki gefotografeerd door US Navy duikers
Het hof kreeg ook foto’s te zien van duiker Sam Connolly die de schade aan de kiel van Cheeki Rafiki in 2007 en 2008 vaststelde. Die schade was ontstaan vòòrdat Stormforce Coaching in 2011 het beheer van het jacht overnam. Douglas Innes werd pas in 2016 op de hoogte gesteld van het bestaan van deze foto’s. Connolly had via berichtgeving in de pers over de strafzaak gehoord nam vervolgens contact op met Innes.
Op de foto’s van 2007 was schade aan de voorkant van de kiel te zien en een scheur in de verbinding van de kiel-romp. Deze schade werd vervolgens gerepareerd. Op foto’s van 2008 zijn blutsen aan de voorzijde van de kiel te zien. Men beschrijft dat het lijkt alsof het jacht een grindbank heeft geraakt.
Het hof hoorde eveneens dat een tussentijdse inspectie geen structureel onderzoek is en dat de inspecteurs tijdens de inspectie geen gereedschap bij zich hoeven te hebben om kielbouten aan te draaien en na te kijken. De tussentijdse inspectie mag worden uitgevoerd door een gemachtigd persoon die geen gekwalificeerd inspecteur is.
Uit de verklaringen blijkt ook dat één lid van het delivery team, James Murphy, na aankomst in Antigua besloot om niet mee te varen tijdens de terugreis.
Murphy zou niet tevreden zijn geweest met de algehele conditie van het jacht. Een lekkend voorluik, een losse stuurboordzitting en door de zon beschadigde jackstays bezorgden Murphy een slecht voorgevoel. Hij had ook kritiek op Doug Innes drinkgewoontes. In het algemeen had hij een slecht buikgevoel over het jacht.
Andere klanten beweren dan weer dat het jacht in top-conditie was.
Cheeki Rafiki tijdens Antigua Sailing Week 2014
Ten aanzien van het tweede vermeende plichtsverzuim hoorde het hof verschillende benaderingen omtrent routering en passage planning. Belangrijkste getuige hier was Simon Rowell, een zeer ervaren meteoroloog.
Rowell vertelde dat de 48 uurs voorspellingen voor 14 tot 16 mei 2014 twee lage druksystemen toonden die zich bewogen in de richting van de positie van de van Cheeki Rafiki. Er werden golfhoogten voorspeld van 3.5 m tot 5.5 m en windsnelheden van 6 tot 9 Bft. Hij zou in dergelijke omstandigheden geadviseerd hebben om een Zuid-zuidoostelijke koers te volgen om weg te komen van het lagedrukgebied.
Op 15 mei stuurde het jacht een e-mail naar Doug Innes met als onderwerp ‘Urgent’ die luidde:
“We hebben gisteren en vandaag veel water gemaakt. Vandaag lijkt erger dan gisteren. Ik denk de stbd watertank het heeft begeven. De romp en zeekranen zijn gecheckt op schade maar er werd niets gevonden. Ik zal gaan duiken zodra het weer verbetert dat is binnen ongeveer 24 uur. Horta is op 900 mijl afstand en onze positie is 38 38 N, 048 59W. Wat is uw voorstel? Ik zal mijn e-mail binnen twee uur checken.”
Uit de e-mail blijkt volgens de rechter duidelijk dat de bemanning van Cheeki Rafiki zich niet bewust was van de gevaarlijke situatie waarin ze zich bevonden.
Zoekactie om Cheeki Rafiki te vinden op 20 mei 2014
De zaak wordt vervolgd.
Bron: Yachting World
UPDATE 25/04/2018:
Cheeky Rafiki yacht director cleared over sailor deaths