Het rapport van de Britse Maritime Accident Investigation Bureau (MAIB) over de kielbreuk en het kapseizen van het zeiljacht Tyger of London (Comet 45) benadrukt vooral de zwakke punten van de kielconstructie. Om die reden wil de Britse overheid betere ISO-normering en Europese richtlijnen voor pleziervaartuigen ontwikkelen en zo de veiligheid verhogen.
Het Kapseizen van de Tyger of London (Comet 45) is veroorzaakt door een defect in de kiel
Het MAIB, Britse Maritime Accident Investigation Bureau, de Britse autoriteit die belast is met het onderzoeken van scheepvaartongevallen op zee, heeft haar rapport en annex gepubliceerd over de kielbreuk en kapseizen van het Comet 45 zeiljacht Tyger of London.
De Britse zeilboot, een Comet 45 van de Italiaanse jachtwerf Comar, was op 7 december 2017 voor de kust van Tenerife zijn kiel kwijt geraakt. De bemanningsleden werden gered door een boot die in buurt voer.
Het resultaat van het onderzoek bracht fabricagefouten aan het licht in de loden kiel en de verbinding met de onderkant van de romp. De verbinding van de kiel en de romp was niet conform het ontwerp.
Het kiel ontwerp was complex en moeilijk te fabriceren. Dit zorgde ervoor dat de werf en de fabrikant ongedocumenteerde wijzigingen in het ontwerp aangebrachten om de productie van het roestvrij stalen kiel frame te vergemakkelijken, zonder er zich van bewust te zijn dat deze wijzigingen de verbinding tussen de kielplaat en de interne kielstangen had verzwakt.
De kielbevestiging aan de boot was niet te controleren
In het rapport schrijft men dat het ontwerp van de kielbevestiging van een Comet 45 onconventioneel is. De kielbevestiging aan de boot was niet te controleren. Het lood van de kiel is gemonteerd aan een stangen structuur van plaatstaal en RVS, die daarop gelast wordt aan een horizontale plaat. Deze wordt vervolgens vastgeschroefd aan de romp.
Een visuele inspectie om de kiel verbinding van binnenuit te controleren is daarom niet mogelijk. Deze is beperkt tot de horizontale bovenplaat.
Het MAIB waarschuwt alle eigenaars en schippers van zeilboten en zeiljachten die dezelfde architectuur hebben en adviseert hen om bij de minste bodem aanraking (aan de grond lopen) de boot uit het water te laten halen en door een expert te laten controleren.
Opnieuw een oproep voor betere ISO-normen voor kielen van zeilboten
Reeds in haar eerste veiligheidsrapport na een incident in 2018 had de MAIB aan de British Marine, de Britse vereniging voor botenbouwers, gevraagd om een evolutie van de normen voor kielen van zeilboten voor te leggen aan het ISO-comité.
Het MAIB wilde hen verplicht stellen om schippers en eigenaars aanbevelingen en procedures te geven voor een inspectie na het aan de grond lopen. Momenteel worden deze slechts aanbevolen en zijn ze niet verplicht.
De ISO 1042 werkgroep gaf er de voorkeur aan om en wij citeren letterlijk: “Provide information, applicable to the craft type, for actions to be taken following a grounding of the craft.”
In haar nieuw rapport benadrukt het MAIB opnieuw de noodzaak van regels om de schippers en eigenaars bewust te maken om de bevestiging van de kiel altijd te controleren na een aanraking met de grond
Zeilboten met een soortgelijke kielconstructie:
Volgens het MAIB zijn er waarschijnlijk tussen de 50 en 100 zeiljachten uitgerust met kielen die op soortgelijke wijze werden vervaardigd. Het merendeel van deze jachten is gebouwd tussen 2003 en 2011:
- Comet 41
- Comet 45
- Comet 50
- Comet 51
- Comet 52rs
- Comet 54
- Comet 62ed
- Genesi
Het volledige MAIB rapport en annex kan u hier lezen.