Na de geslaagde inhaalrace op de laatste dag, pakte Mirpuri Foundation Racing vannacht alsnog de zege in de derde en laatste etappe van The Ocean Racing Europe. De Portugese VO65 van schipper Yoann Richomme (FRA) gleed na 3,5 dag om 00:51:57 uur lokale tijd over de eindstreep in Genua/Italië.
Een kleine 2,5 uur later finishte AkzoNobel Ocean Racing (NED) van schipper Chris Nicholson als tweede. De Nederlandse schipper Bouwe Bekking van Sailing Poland stevende lange tijd af op de overwinning, maar moest in het zicht van de finish genoegen nemen met de derde plaats in de VO65-klasse.
k** finish volgens Bouwe Bekking
“We hebben een fantastische race gevaren, maar met een k** finish, zoals we dat op z’n Nederlands zeggen”, aldus Bouwe Bekking na afloop.
“Je moet de vloot controleren. De boot die het dichtst bij ons was, die controleerden we. Toen kwam er een grote winddraaiing. We hadden eigenlijk de rechterkant willen verdedigen, maar de wind draaide zoveel dat we na de overstag direct op de spiegel (achterkant) van de andere boten zouden kijken. We hebben de zure appel te laat door gebeten.” Pas in de laatste uren van deze zenuwslopende etappe moest Sailing Poland de koppositie prijsgeven.
Toch kijkt Bekking tevreden terug op deze eerste The Ocean Race Europe met de jongste bemanning van de vloot. “Ze hebben geweldig werk geleverd en heel weinig fouten gemaakt. Een stuk minder dan in de twee voorgaande etappes. De sfeer is goed en ze hebben eindelijk kunnen laten zien dat ze zoveel hebben geleerd, dat ze met de top kunnen meedraaien.”
Waar Sailing Poland en Team Childhood I van schipper Simeon Tienpont (Dirksland) een groot gedeelte van de etappe de kopposities innamen, werd klassementsleider Mirpuri Foundation Racing de lachende derde.
Schipper Yoan Richomme:
“Het was een lichtweer etappe en daardoor moeilijk om de hele weg de juiste koers te vinden. We twijfelden de hele tijd tussen de anderen verdedigen en dat doen waarvan we dachten dat het goed was. We hebben geprobeerd daarvan een mix te maken en het hoofd koel te houden. De strijd is nooit over. In deze condities is het meer een schaakspel dan echt zeilen.”
Als belangrijk moment noemt Richomme de passage van een kleine eilandengroep net voor Mallorca. Mirpuri Foundation Racing zeilde er aan de linkerkant voorbij.
“Wij besloten om de vloot te verdedigen. Dat is waar Sailing Poland er [aan de rechterkant] vandoor ging met een voorsprong van soms 10 tot 20 nautische mijlen. Ze waren maar een punt achter ons in het klassement, dus we dachten dat ze op z’n minst op gelijke aantal punten met ons zouden komen. Dat gaf stress.”
Het bleek niet makkelijk om Sailing Poland weer in te halen.
Richomme:
“We wisten dat we een mogelijkheid hadden in de Baai van Genua, direct na het verlaten van de kust bij Monaco. Er was een gunstige kant, maar de anderen bleven aan de binnenzijde varen.” In tegenstelling tot het merendeel van de concurrentie, ging Mirpuri Foundation Racing hier met AkzoNobel Ocean Racing mee richting het oosten, weg uit de kust. Dat bleek de winnende zet te zijn.
Schipper Chris Nicholson van AkzoNobel Ocean Racing vertelt hierover: “Vandaag zeiden al onze modellen dat we de koers moesten nemen, zoals we hebben gedaan. Als je de rest van de vloot verlaat en je eigen weg gaat, vraag je je soms af of je het juiste doet. Daarmee gaat een risico gepaard. Onze routing stuurde ons echter naar het oosten. Hier in Genua zou geen wind zijn, dus we gingen voor waar de wind wel was. Dat betekende heel wat extra mijlen, zo’n 30 procent meer tot aan de finish. Normaal gesproken komt zoiets niet in je op, maar nu wel.”
Zo wist AkzoNobel Ocean Racing zich van de vierde/vijfde positie naar voren te varen, ten koste van Team Childhood I. Dit Zweeds/Nederlandse team met navigator Wouter Verbraak koos al vroeg in de race als enige VO65 een eigen koers ten noorden van de Balearen, op zoek naar betere wind. Ter hoogte van Mallorca leek het een verkeerde keuze toen ze terugvielen naar de zevende positie. Daarna klommen ze toch gestaag naar de tweede plek achter Sailing Poland. Totdat Mirpuri Foundation Racing en AkzoNobel Ocean Racing de winnende klap naar het oosten maakten en de twee kopposities overnamen.
Team Childhood I eindigde als vierde, voor Viva México van schipper Erik Brockmann. Ambersail-2 en The Austrian Ocean Racing Project van de Nederlandse schipper Gerwin Jansen passeerden de eindstreep in respectievelijk zesde en zevende positie.
Deze 600-mijl lange etappe van het Spaanse Alicante naar het Italiaanse Genua werd gekenmerkt door een variabele, lichte wind, hitte, veel manoeuvres, weinig slaap en de nodige hoofdbrekers.
Chris Nicholson vatte het als volgt samen:
“Fysiek was het niet zwaar, ondanks weinig slaap. Maar wel voor de hersenen.” Hij lacht: “Ik geloof niet dat ik genoeg hersencapaciteit heb voor dit soort dingen, dag in, dag uit. Mirpuri was het team dat consistent was in het nemen van de juiste beslissingen. Zij hebben het spel echt goed gespeeld.”
De eerste IMOCA 60 is in aantocht. Offshore Team Germany van schipper Robert Stanjek heeft op het moment van schrijven nog slechts 6 nautische mijlen te gaan.
Finish volgorde derde etappe VO65:
- Mirpuri Foundation Racing, 7 punten
- AkzoNobel Ocean Racing, 6 punten
- Sailing Poland, 5 punten
- Team Childhood I, 4 punten
- Viva México, 3 punten
- Ambersail-2, 2 punten
- The Austrian Ocean Racing Project, 1 punt
Voorlopig VO65-klassement na 3 etappes:
- Mirpuri Foundation Racing, 18 punten
- AkzoNobel Ocean Racing, 17 punten
- Poland Sailing, 15 punten
- Team Childhood 1, 12 punten
- The Austrian Ocean Racing Project, 10 punten
- Ambersail-2, 9 punten
- Viva México, 8 punten
Aanstaande zaterdag 19 juni vindt in Genua de laatste kustrace plaats. De 12 internationale teams kunnen daarmee bonuspunten verdienen. In zowel de VO65- als in de IMOCA 60-klasse gaan de punten alleen naar de top drie boten van deze afsluitende wedstrijd. Dat betekent dat in de VO65-klasse de strijd om de eindzege in The Ocean Race Europe nog niet is gestreden. Voor alle teams in de top drie ligt die nog voor het grijpen.
“Hopelijk zijn de omstandigheden goed. Het zal neerkomen op de kleine details, omdat het niveau zo hoog is”, besluit Richomme.
Tekst: Diana Bogaards
Afbeeldingen: Sailing Energy/The Ocean Race