Op zaterdagmiddag 5 juni 2021, een dag voor de tweede etappestart van The Ocean Race Europe, werden tijdens de kustrace van de Mirpuri Foundation Sailing Trophy de eerste bonuspunten verdeeld. De twaalf teams uit 9 landen kwamen voor de kust van Cascais/Portugal in actie. In de 7 boten sterke VO65-klasse ging de winst naar Mirpuri Foundation Racing Team, dat Cascais als thuisbasis heeft.
AkzoNobel Ocean Racing, varend onder de Nederlandse vlag, werd tweede en Sailing Poland met schipper Bouwe Bekking kwam als derde door de finish. In de ontwikkelingsklasse IMOCA 60 ging 11th Hour Racing Team grotendeels aan de leiding. Toch pakte Sailing Team Germany als enige niet foilende IMOCA de zege. LinkedOut finishte als derde.
{“preview_thumbnail”:”/sites/clubracer.be/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/-0eqznYEQjU.jpg?itok=hPqioTuL”,”video_url”:”https://youtu.be/-0eqznYEQjU”,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:0},”settings_summary”:[“Ingesloten video (Responsive).”]}
Sinds de geweldig spannende finish van de eerste etappe vanuit het Franse Lorient, afgelopen woensdag, hadden de zeilers slechts enkele dagen om bij te komen en te herstellen. Vandaag stond de 4 uur durende sprint van 40 nautische mijlen/75 km van Cascais naar Lissabon en terug al op het programma.
Het parcours voerde de vloot over een krappe noordwestelijke strook langs de stadsoever naar een keerboei bij de nabijgelegen Cabo Raso. Van daaruit volgde een lang voor-de-winds rak, waarin de teams al gijpend op weg gingen naar een boei ten zuidoosten van de ingang van de rivier de Taag in Lissabon.
Het laatste stuk was een kruisrak naar de finish bij de Clube Naval de Cascais. De omstandigheden waren bijna perfect om te racen, met een blauwe hemel en warme wind van tussen de 15 en 20 knopen.
In de VO65-klasse had het Mirpuri Foundation Racing Team uit Cascais een kleine voorsprong bij het eerste keerpunt op het Nederlandse AkzoNobel Ocean Racing, onder leiding van Chris Nicholson. Het duo lag nek aan nek toen het de benedenwindse boei rondde.
Mirpuri Foundation Racing Team gebruikte hun lokale kennis in het finale kruisrak en kwam als eerste over de streep. Deze overwinning leverde drie bonuspunten op. AkzoNobel Ocean Racing werd tweede met twee punten, terwijl Sailing Poland één punt pakte met de derde plaats.
Na afloop zei Bekking:
“Vandaag was een interessante dag. We hadden een heel slechte start. Kort daarvoor explodeerde een winch, dus we kwamen niet makkelijk weg. Dat is geen excuus, maar we hebben wel een waanzinnig goede comeback gehad. Dat ging prima en het laatste kruisrak hebben we gewoon lekker gevaren.”
In de IMOCA 60s nam 11th Hour Racing Team van schipper Charlie Enright (USA) aanvankelijk het voortouw. Nadat de Amerikaanse foiler de vloot van vijf boten rond de eerste twee merktekens had geleid, kon deze op de terugweg in het kruisrak het niet-foilende Sailing Team Germany van schipper Robert Stanjek niet achter zich houden. Offshore Team Germany won met drie punten, 11th Hour Racing Team werd tweede met twee punten en LinkedOut van Thomas Ruyant sloot het podium af met het laatste bonuspunt.
Tweede etappe
Zondagmiddag 6 juni 2021 klinkt om 13 uur lokale tijd (14 uur in Nederland) het startschot voor de tweede etappe van Cascais naar het Spaanse Alicante. Het parcours voert de vloot eerst zuidwaarts naar Portugal en de meest zuidwestelijke landtong van Europa, Kaap St. Vincent, voordat de boten naar het zuidoosten afbuigen richting de Straat van Gibraltar. Dit is de smalle en zeer drukke waterweg tussen het Iberisch schiereiland en Marokko, die de toegang tot de Middellandse Zee markeert.
Van daaruit is de meest directe route naar de finish in Alicante langs de Spaanse Middellandse-Zeekust. Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen de teams er echter voor kiezen een langere route verder uit de kust te varen, in de hoop op een betere wind die hen sneller naar Alicante brengt.
In tegenstelling tot de overwegend rechtlijnige, snelle ruime windse koers tijdens de driedaagse openingsetappe van The Ocean Race Europe, suggereren de laatste weermodellen deze avond dat de tweede etappe van 700 mijl/1.297 km een langere, complexere aangelegenheid zal zijn. Eentje met verschillende, belangrijke overgangen tussen weersystemen. Met name de passage van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee door de Straat van Gibraltar lijkt een wilde en onstuimige ervaring te worden. De trechterwinden aldaar zullen naar verwachting uitschieten tot 35 – 40 knopen.
Team Childhood I-schipper Simeon Tienpont blikte vandaag alvast vooruit:
“De tweede etappe is een echte tactische, waarin we in die 3 of 4 dagen niet heel veel slaap zullen krijgen. We gaan door zoveel kleine weersystemen, waarin we een hoop kunnen verliezen of winnen. Het wordt belangrijk hoe we hier uit Cascais met veel wind wegkomen, maar ook hoe je jezelf slim positioneert om Gibraltar aan te varen. Dat wordt met een aan-de-windse koers met veel wind. Op de Middellandse Zee wordt het weer een race op zichzelf met een aantal stukken van lichtere wind. Over het algemeen ziet het ernaar uit dat het een redelijk snelle trip wordt met veel fun. Voor ons wordt het belangrijk om die paar dagen scherp te blijven, om 24 uur per dag de focus te houden om de wedstrijd te winnen. Ik kijk ernaar uit.”
Dat de passage van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee spannend wordt, vertelde ook Team Childhood I-navigator Wouter Verbraak:
“Voordat we de Med ingaan, is het voornaamste dat we heelhuids door de Straat van Gibraltar komen, want we verwachten daar 35 knopen aan de wind. Uit ervaring weet ik dat je daar enorm steile, korte golven kunt hebben. Bovendien is er veel verkeer en een vlagerige wind. Met onze jonge bemanning zorgen we ervoor dat we de boot tijdig klaarmaken. Even niet aan de race denken, maar veilig er doorheen komen.”
Uitslag van de Mirpuri Foundation Sailing Trophy Coastal Race
VO65
1. Mirpuri Foundation Racing Team (POR) – 3 punten
2. AkzoNobel Ocean Racing (NED) – 2 punten
3. Sailing Poland (POL) – 1 punt
4. Viva Mexico
5. Team Childhood
6. Ambersail2
7. Austrian Ocean Race Project
IMOCA 60
1. Offshore Team Germany (GER) – 3 punten
2. 11th Hour Racing Team (USA) – 2 punten
3. LinkedOut (FRA) – 1 punt
4. Corum L’Epargne
5. Bureau Vallée
Totaalklassement
VO65
1. The Austrian Ocean Race Project (AUT) – 7 punten
2. Ambersail-2 (LTU) – 6 punten
3. AkzoNobel Ocean Racing (NED) – 5 punten
4. Sailing Poland (POL) – 5 punten
5. Team Childhood I – 5 punten
6. Mirpuri Foundation Racing Team (POR) – 4 punten
7. Viva México (MEX) – 2 punten
IMOCA 60
1. 11th Hour Racing Team (USA) – 6 punten
2. Offshore Team Germany (GER) – 5 punten
3. CORUM L’ Épargne (FRA) – 5 punten
4. LinkedOut (FRA) – 4 punten
5. Bureau Vallée (FRA) – 1 punt
https://www.theoceanrace.com
Tekst: Diana Bogaards
Foto’s: Sailing Energy / The Ocean Race