Van 30 april tot 2 mei 2010 werd in Carnac (Frankrijk) de eerste internationale krachtmeting gehouden: Eurocat 2010. Hobie Cat deed goede zaken met acht van haar Wild Cats in de top tien. Tot de laatste race was de strijd nog onbeslist en werd het spannend wie Eurocat 2010 uiteindelijk op zijn naam mocht schrijven. De kortebaanwedstrijden op vrijdag en zondag wisten Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij uiteindelijk te winnen op een ontembare Wild Cat. Tijdens de langebaanwedstrijd op zaterdag werd het duo vijfde als beste Nederlandse team. Een verslag van een enerverend weekend in het Franse Bretagne.
Een turbulente start van een geweldig zeilweekend. Op vrijdag stonden vier kortebaanwedstrijden gepland met een internationaal deelnemersveld uit negen verschillende landen. Met een bries van 7 knopen, die later aantrok naar 13 knopen, was het toch een hectische bedoeling. De organisatie had er de handen vol aan om de zeilers fatsoenlijk van start te kunnen laten gaan. Op een relatief korte startlijn waren maar liefst zestien herstarts nodig, vele onder een zwarte vlag. “De eerste twee races deden we prima mee voorin, maar de derde races liep anders dan gepland. We zaten in het midden van het veld en konden de startlijn niet meer zien. In een grote groep dreven we tijdens een zwarte vlag situatie over de lijn en was het einde verhaal. De laatste race wilden we niet opnieuw in deze situatie komen en hebben het anders aangepakt. We bleven uit de drukte en konden we toch scherp starten. Dit pakte uiteindelijk goed uit en was een mooie afsluiter van de eerste racedag. Zo hielden we in ieder geval ook zicht op een podiumplaats”, aldus Mischa Heemskerk.
Zaterdag – Langebaanwedstrijd
De zaterdag was koud en er stond slechts 7 knopen wind. Tot de start was het een drukke drijfpartij met 246 deelnemende boten. Heemskerk: “Vlak voor de start ontstond een bui en dwong iedereen tot een tactische keuze. Richting de kust of toch meer op zee blijven? Helaas kozen wij voor zee en bleek er onder de kant veel meer wind te zitten, zo’n 15 knopen. Terwijl wij op de boot zaten zagen we ze daar dubbel trapeze staan! We konden hierdoor pas als 25ste de eerste boei ronden en daarna beginnen aan een inhaalrace.” De rakken bleken uiteindelijk mooi bezeild te zijn, maar sommige zeilers dachten er iets te makkelijk over. Bij het eiland van Houat, bleek het tijdens eb zeer verraderlijk. Diverse catamarans liepen vast bij de vernauwing van het eiland als gevolg van de lage waterstand. Heemskerk/Tentij bleef deze problemen bespaard en konden toch nog een vijfde plaats te noteren. De winst ging uiteindelijk naar het Duitse duo Gosche/Pegel.
Zondag
Een aflandige wind van minimaal 14/15 knopen was de basis voor de laatste racedag die spannend was tot het eind. Zowel Bundock/Howden als Heemskerk/Tentij hadden hun zinnen gezet op de titel. Heemskerk: “Aan de kant twijfelden we nog over de wind, de extra zeillatten die we aan boord hadden meegenomen boden uitkomst. We waren klaar voor de strijd!” Om beurten zetten beide teams een overwinning neer, hierdoor werd de laatste race beslissend. “De laatste race was het eigenlijk matchracen. We wisten beter te starten dan Bundock/Howden en pakten hier meer snelheid en direct een kleine voorsprong. Gaandeweg de race wisten we ze in een bakboord-stuurboord situatie te dwingen en kozen ze ervoor achter ons te klappen. Terwijl ze bij ons in de vuile wind zaten, konden De Koning/Visser dichterbij komen. Zij pakten handig het stokje over waardoor Bundock/Howden nu bij hun in de vuile wind zaten”, vertellen Heemskerk en Tentij glimlachend. Uiteindelijk wisten Heemskerk/Tentij het laatste paaltje te verzilveren en met slechts 1 punt verschil Eurocat 2010 op hun naam te schrijven.
Ook het jonge team Zeekant/Begemann liet duidelijk zien op de goede weg te zijn. Begin dit jaar zijn zij samen gestart en was Eurocat voor hun het eerste serieuze meetmoment om te bepalen waar ze internationaal stonden. “We waren niet gefocust op een podiumplaats, maar wilden een constante serie resultaten neer kunnen zetten. Uiteindelijk zijn we als achtste geëindigd en zijn hiermee op de goede weg. Tijdens de North Sea Regatta eind mei hopen we opnieuw voorin mee te kunnen varen”, aldus een ambitieuze Oscar Zeekant.
Hobie 16
Ook de Hobie 16’s waren het hele weekend actief in Carnac. Een week voor Eurocat 2010 waren er al diverse Nederlandse Hobie 16 team in Frankrijk aangekomen. Onder begeleiding van Sven Karsenbarg hebben zij een strak trainingsschema afgewerkt onder relatief licht weer omstandigheden. Op vrijdag wist het team Wijnand/Pauli vier paaltjes bij te schrijven bij de Hobie 16 met spi. De langebaanwedstrijd op zaterdag wisten zij als beste Hobie 16 te finishen. Op zondag konden de heren met twee 2e plaatsen en als afsluiter een paaltje terugkijken op een succesvol evenement.