Tijdens het laatste Offshore Racing Congress dat van 31/10 t/m 6/11 plaats vond in Palma de Mallorca zijn er talrijke nieuwigheden aangekondigd voor het ORC meetsysteem. Eén springt er voor ons duidelijk in het oog en dat is de introductie van een nieuw ORC klassen indelingssysteem. Een nieuwe factor die luistert naar CDL (Class Division Lenght) zal in de toekomst gebruikt worden door wedstrijdorganisaties om de ORC klassen in te delen.
Tot vandaag worden de ORC klassen ingedeeld volgens de GPH waarde. Dit is niet accuraat genoeg voor een goede klassenindeling want het geeft een enkel platgeslagen getal weer van alle variabele snelheden uit het VPP (velocity prediction program) en houd geen rekening met excessen. Het nieuwe CDL kan de aan de windse snelheden beter beschrijven in verhouding met de lengte van de boot. Op die manier wordt het optimaliseren van de rating ten koste van snelheid ook ontmoedigd. Het CDL zal voor het eerst in gebruik worden genomen in 2015 tijdens de Barcelona Worlds dat van 27 juni t/m 4 juli plaats vindt. Het CDL zal ook aanbevolen worden om te gebruiken tijden de ORC Europeans in Parnu. Beide zullen dienen als testcase want er zullen hoogstwaarschijnlijk nog kleine wijzigen worden doorgevoerd afhankelijk van de samenstelling van de vloot.
Discussie variabele klassengrenzen
Er zit veel discussie achter heel de CDL innovatie, met name over wereldwijde vaste klassengrenzen of juist niet. Met het CDL ziet het er in ieder geval naar uit dat het ORC als eerste met variabele klassengrenzen komt op wedstrijdorganisatie niveau.
Ab Pasman (Noordzeeclub) vult aan: “Zo willen de Zuidelijke landen (Spanje, Italië) juist vaste grenzen zodat ontwerpers en deelnemers zich daar vroegtijdig op kunnen richten. Dat gaat dan wel over de top internationale wedstrijden maar zoiets sijpelt altijd naar beneden door. De Noordelijke landen (Duitsland voorop) zijn meer voor flexibiliteit afhankelijk van de lokale vloot”