Voor sommige teams is het moeilijk te kiezen in welk systeem ze willen deelnemen aan het wedstrijdzeilen, voornamelijk omdat ze aan sommige wedstrijden deelnemen met hun voltallige wedstrijdbemanning en dan weer andere evenementen varen met vrienden en familieleden. De Open Noordzee Kampioenschap organisatoren hebben daar een oplossing voor bedacht.
In de “long distance” wedstrijden Oostende-Ramsgate en de Light Vessel Race zullen de boten uit de CR klasse en de IRC klasse samen starten en dezelfde baan zeilen, waarbij de grotere boten uit IRC1-2 en CR1-2 een langere baan kunnen krijgen dan de kleinere boten uit IRC3 en CR3-6, en waarin boten die houder zijn van zowel een IRC meetbrief als een CR meetbrief in de uitslag van beide systemen zullen opgenomen worden.
Denkbeeldige drempel naar IRC verlagen
Aan de overige wedstrijden van het ONZK zal je de keuze moeten maken om deel te nemen hetzij in de recreatieve Cruiser Rating, hetzij in het IRC meetsysteem. Daarmee wil men de zeilers overtuigen dat ze met hun boot even goed kunnen scoren in beide systemen en vooral de denkbeeldige drempel naar IRC verlagen en zo het waanbeeld dat alleen nieuwe boten daar kunnen scoren wegnemen.
100 euro korting bij een IRC meetbrief
Voor nieuwelingen die het in IRC willen proberen (geen IRC meetbrief in 2015 en 2016) wordt een aantrekkelijke kortingscampagne gelanceerd. Vraag je meetbrief aan en krijg 100 euro terug als je aan 3 wedstrijden van het Open Noordzee Kampioenschap deelneemt in IRC. Op deze manier kost je meetbrief je bijna niets. De afrekening gebeurt op het einde van de ONZK campagne. Zo kan je ontdekken hoe je boot en bemanning kunnen scoren
Het advies van het ONZK aan de wedstrijdleiding is windward-leeward wedstrijden in IRC te beperken tot maximaal 2 per dag met een duur van 90 minuten en maximaal 2 spinnaker rakken.
Foto: Batur.be