Het Ostend Sailing Weekend maakte haar ambitie helemaal waar. Namelijk: een combinatie van topwedstrijden op zee voor een zo ruim mogelijk zeilerspubliek realiseren. Ondanks Coronabeperkingen startten 39 boten in een reeks topwedstrijden, verdeeld in de IRC en CR klassen. De halfton- en de SB20- klasse werd ondergebracht in de IRC 3 klasse. Kwestie dat een beperkt team het wedstrijdverloop op het water efficiënt kan aanpakken.
De zeilers leefden zich uit in respectievelijk 6 (IRC) en 4(CR) manches, gespreid over zaterdag en zondag. De zeilers hadden het over Middellandse zee condities met een noordelijke bries tussen 12 en 20 knopen, korte deining en springtij.
Njord (A35) deelt de lakens uit in IRC 1/2.
Schipper Paul Jonckheere wil al een tijdje komaf maken van de vele tweede posities.
“Ondanks de Corona hebben we heel, werkelijk heel veel zorg gedragen aan zowel de boot, het materiaal als de bemanningsroutine. Zo hebben we nieuwe zeilen en is de boot er vlak voor de race nog uit het water geweest om aangroei weg te schuren. We hebben ook toptalenten uit de eenheidsklassen aan boord genomen.” Zegt de Jonckheere.
Zo kon wereldkampioen Laser Simon de Gendt zich volledig op het sturen concentreren en zijn Toon van Caneghem, vice Belgisch kampioen Europe en Pepijn Orbie, Laser, centrale crewmembers.
Jonckheere:
“We zagen gestaag onze overwinningskansen groeien bij iedere van de in totaal zes manches. We hebben er dan ook alles aan gedaan om de rust aan boord te bewaren en ons ten volle in te zetten tot op de finish.”
Snelle maneuvers, maximale bootspeed en sterke, jonge zeilers aan boord die het resultaat laten voorgaan op alles, daarmee maakte de Njord het onderscheid. Plus de niet te onderschatten lokale kennis: de Njord ontweek de tegenstroom door heel nauwgezet op ondiep water boven de zandbank te blijven. Voor het Njord team is deze Belgische Kampioenstitel een extra duw om zo snel mogelijk ook aan internationale IRC wedstrijden te gaan deelnemen, waaronder de legendarische Fastnet race.
Picsou (Dehler 29) voelde de hete adem van de halftonners in de nek
Omdat diverse boot categorieën onder IRC 3 zeilden kwam het eindresultaat voor sommigen wel als een verrassing. Positief omdat de Picsou (BEL 9009) haar suprematie kon bevestigen in deze klasse en dus als eindoverwinnaar tevoorschijn kwam. Het is al lang dat men uitkeek naar de match tussen de IRC gemeten boten en de halftonners die zich meer als level rating class profileren. Voor de halftonners kwam die overwinning van deze pur sang IRC boot dus niet als een verrassing, hoewel team Pilate (Général Tapioca, BEL 7548) er alles aan deed om de titel binnen te halen. Ze schoten net te kort, maar de General wist deze keer wel de Red Cloud -de eeuwige rivaal- voor te blijven. Wat het onderbreken van de zeilroutine al niet veroorzaakt.
Omdat de Belgische SB20 zeilers niet naar het Nederlands Kampioenschap konden, namen ze met veel genoegen deel aan het Ostend Sailing Weekend. Om daar voor verrassingen te zorgen. Vooral in de voor de windse rakken namen de snel planerende open boten revanche op de kajuitjachten. Een voordeel dat ze aan de wind weer moesten afgeven.
Een ongelukkig manoeuvre veroorzaakte een aanvaring tussen twee halftonners: Father Bruin en Spip. Spip boeg sloeg twee gaten in de romp van de Father die dreigde water te maken. De Reactor, de assistentieboot van de organisatie, begeleide de water makende zeilboot. Op advies van Cederic Soete slaagden de zeilers er in het gat geïmproviseerd te dichten en op motor de haven te bereiken.
De Andiamo (Swan 46) kreeg de overwinning in CR 1/2 niet cadeau
Natuurlijk waren de wind- en zeecondities voor de Swan 46 ideaal. Schipper Bart Bonte klinkt enthousiast:
“Maar in de variatie aan lange en korte banen heeft onze tacticus Luc Coppens al zijn talenten moeten bovenhalen. Ondermeer door ons de ondiepten dicht bij het strand op te sturen om het tegenstroomeffect te verkleinen.”
Het team van de Swan 46 heeft dan ook geregeld moeten uitkijken naar de Aranal (BEL 102) die heel competitief startte, net als de weliswaar kleinere NRJ Ball (BEL 455) van Roland Claeys die heel wat regatta ervaring optelt bij een heel performant, modern schip.
“We beschikken over een Andiamo poule van 20 bemanningsleden, “ verduidelijkt de schipper.
“Op zaterdag hadden we 7 man aan boord, op zondag amper 5 en dat is te weinig. Onze voordekker zat er op de twee dagen volkomen door, maar een deel van de winst komt dan ook door de foutloze maneuvers aan de boeien.“
Ook Bonte is heel tevreden over de Ostend Sailing Weekend organisatie en is zeker van plan om aan alle reeksen in het ONZK -als die in de toekomst weer kunnen- deel te nemen. “We hebben zoals zovele deelnemers erg genoten van de organisatie en de sfeer die ze -ondanks de restricties- heeft gecreëerd. Pizza en een drankje, de ontbijtdozen per boot, allemaal pluspunten naast een puike afwikkeling van de races op het water.”
Diversiteit
Een nieuw fenomeen is het grote aantal jongere zeilers en zeilster die op talloze deelnemende jachten met wedstrijdzeilen op zee kwamen kennismaken of hun competitietalent aanscherpten. Zo investeren de schippers in de toekomst van de zeilcompetitie. De verleiding om ook aan internationale wedstrijden te kunnen gaan deelnemen is immers groot.
Maar de lat hoeft niet altijd zo hoog te liggen. Dat bewezen Peter en zijn echtgenote Boterman door in CR 5/6 deel te nemen als duobemanning op hun Hanse 320: de Granko (BEL 1291). “Dat doen we altijd, maar deze keer hebben we zonder spinnaker gevaren om het handelbaar te houden.” Laat Peter met een veelbetekenende grijns weten.
Op dit elan verder gaan
Jan Gabriel, vice voorzitter van het ONZK sluit af:
“We mogen stellen dat het Oostende WE op alle vlakken gesmaakt werd. Prachtig zeilen, mooie competitie, vlekkeloos georganiseerd op het water en een flinke dosis plezier aan wal. Hopelijk laten de coronamaatregelen het toe om volgend jaar meer van zulke zeilwedstrijd te genieten We ijveren ervoor om zeilers en zeilsters van alle niveaus, in alle klassen in het Indumar ONZK 2021 hun gading te laten vinden en hun sportambities kunnen waarmaken.”