Oyster Yachts, dat onlangs failliet werd verklaard, wordt misschien overgenomen. De belangrijkste oorzaak voor de teloorgang van het merk waren de schadeclaims die volgden op de kielbreuk van de Polina Star III in 2015. Het zeiljacht zonk in juli 2015 voor de kust van Spanje nadat de kiel afscheurde. Dit veroorzaakte een schadeclaim en tegenvorderingen van £ 7,2 miljoen. Lees onderaan een beschrijving van het bewuste incident.
Vandaag is van die schadeclaim slechts £ 400.000 betaald. De beheerder van Oyster Marine Holdings in het Verenigd Koningkrijk heeft desondanks 45 mogelijk geïnteresseerde overnemers gevonden voor Oyster Yachts . Volgende week starten de biedingen. Vervolgens zal het nog enkele weken duren vooraleer alles afgehandeld is.
Over het incident met de Polina Star III
De Polina Star III, een Oyster 825, was iets meer dan een jaar oud. Ze leed schipbreuk voor de kust van Spanje. De oorzaak van de kielbreuk was een constructie /ontwerpfout. Het allereerste rapport kwam van Oyster zelf, maar bevatte geen details. Het bedrijf beweerde enkel dat de boot “een ernstig incident had doorgemaakt dat vervolgens de integriteit van de scheepsromp aantastte”.
Drie andere jachten, de Albatros, Maegan en de Reina vertoonden dezelfde constructiefouten en werden ondertussen teruggeroepen.
De Italiaanse schipper deelde in december 2015 een verslag en foto’s van het incident en van het wrak. Hoewel de precieze oorzaak onbekend is, is het volkomen duidelijk dat de boot te kampen kreeg met grote delaminatie van de romp, waardoor de kiel plotseling afscheurde. (zie foto’s onderaan)
De schipper, Alessio Cannoni, beschrijft het incident als volgt:
FEIT 1: (Waarom ik weet wat ik weet)
De eigenaar bouwde de boot met als doel rond de wereld te varen. Hij vroeg me om de in bedrijfstelling te volgen, om de boot voor te bereiden op de lange reis en om de bemanning te kiezen en te organiseren. Ik ben in april 2014 op de scheepswerf aangekomen en ik bleef daar elke dag tot de lancering van de boot in juli, daarna heb ik als kapitein ongeveer 10.000 mijl gevaren: Southampton – Noorwegen en terug, Southampton – Las Palmas, ARC rally, cruises in de Caraïben, Antigua-Alicante (waar we nooit zijn aangekomen).
FEIT 2: (De bemanning)
De boot had twee vaste bemanningsleden, om dit systeem te kunnen managen heb ik met een bezetting van 5 personen gewerkt:
- Alessio Cannoni
- Dafne Mele
- Giulia Visintin
- Monica Rosini
- Riccardo Salimbeni
Tijdens de laatste reis bestond de professionele ploeg uit mezelf en Dafne.
FEIT 3 (Het bootontwerp)
De boot was niet verlengd, ze was ontworpen en gebouwd door Oyster precies zoals je op de foto’s kunt zien.
FEIT 4: (De meteo.)
We zonken tijdens een zonnige dag waarbij we een maximumsnelheid van18 kn bereikten met ongeveer 1,3 m golfhoogte. We zeilden met het stagzeil en met 80% grootzeil.
FEIT 5: (Korte beschrijving van het ongeluk.)
3 JULI 2015
14:07 ‘
Hard geluid en trillingen van de romp.
14: 07’15”
Grote overstromingen in de machinekamer.
14: 07’30”
Water over de serviceaccu’s; alle systemen KO.
14: 07’45”
De bemanning bereidt noodlenspomp, reddingsvlotten, grabbags voor, vouwt handmatig het stagzeil, verzendt Mayday door standaard-C en door VHF.
14:13′
De kiel scheurt volledig af en de boot kapseist. Op dat moment stond ik voor de kaartentafel (dekhuis) en zond een Mayday uit, het water staat aan mijn heupen.
Een vissersboot “viste” ons na een paar uur op.
FEIT 6:
We hebben een video gemaakt vanaf het reddingsvlot. Die laten de twee roeren perfect intact zien, er is een groot gat in de scheepsromp.Het wrak dreef de hele nacht ondersteboven. De volgende ochtend vonden we de boot nog steeds drijvend terug op ongeveer 15 mijl van de plaats waar ze kapseisde met één ontbrekend roer, het andere gedeeltelijk gebroken.
FEIT 7:
De CEO van Oyster kent dit verhaal. Hij stuurde de volgende dag twee mensen ter plaatse. Ik vertelde hen elk detail van het ongeluk en ik gaf ze alle foto’s en films die ik had en die ik nog steeds heb.
Het overblijfsel van de boot en de kiel werden in oktober geborgen. De operatie duurde een maand. Ik heb aan deze operatie deelgenomen. Ik heb ook deelgenomen aan het onderzoek dat werd uitgevoerd door de verzekeringsmaatschappij. We wachten op het antwoord.
De foto’s van de schade, die zijn gepubliceerd door een tweetal Duitse en Russische zeilpublicaties, zijn duizelingwekkend:
FOTO’s:
Bronnen: Wavetrain & IBI news