Tijdens de Round the Island Race 2024 kreeg de bemanning van het zeiljacht Walkabout IV (Dufour 40P) te maken met een man overboord (MOB) incident onder extreme omstandigheden. De race, gekenmerkt door 3-4 meter hoge golven en windstoten tot 45 knopen, werd een ware beproeving voor de zeilers.
Van de 939 inschrijvingen trokken 418 zeiljachten zich terug en 154 voltooiden de 50-mijls race. Verschillende klassen werden geannuleerd voorafgaand aan de start vanwege de verwachte weersomstandigheden.
Na de start zeilden de deelnemers in boten van allerlei vormen en maten in westelijke richting naar Yarmouth, langs Needles Lighthouse, langs de zuidwestkust van het eiland naar St. Catherine’s Point, omhoog over Sandown Bay om de Bembridge Ledge Boei te ronden, vervolgens aan beide zijden van No Man’s Land Fort en over Osborne Bay naar de finishlijn in Cowes.
En dan plots man overboord
Op zaterdagochtend, na een veelbelovende start vanuit Cowes, werden de omstandigheden steeds uitdagender. Rond St. Catherine’s Point werd de Walkabout IV (Dufour 40P) door een brekende golf geraakt en plat geslagen. De kuip liep vol water waardoor vier van de vijf reddingsvesten automatisch opbliezen en de 76-jarige Keith Fisher overboord werd gespoeld.
Steve Daniel, de 69-jarige schipper van Walkabout IV:
“De golven waren enorm en zorgden ervoor dat Keith 10 tot 15 meter van de boot afdreef. Mijn been brak tijdens het incident, wat de redding nog complexer maakte.”
De redding
De crew, bestaande uit ervaren zeilers, slaagde er uiteindelijk na drie pogingen in Keith veilig terug aan boord te krijgen. Dankzij de teamwork en snelle reacties kon Keith, hoewel hij ongeveer 15 minuten in het water was, zonder ernstige verwondingen worden gered. Schipper Steve prees het initiatief van een drone-operator die boven Keith bleef zweven en zo hielp bij de redding.
Enkele belangrijke quotes van schipper Steve:
“De redding was een uitdaging, vooral met de opgeblazen reddingsvesten die onze bewegingen beperkten. Uiteindelijk bracht een zware werplijn Keith terug naar de boot.”
“Toen we na het platslaan weer boven water kwamen deden we een snelle telling, drie van de vijf bemanningsleden waren nog in de kuip plus een paar benen over de loefzijde van de reling, maar nog steeds vastgehaakt. Tom en Nigel hadden James, die met zijn 2 meter een flinke kerel is, snel terug aan boord.”
“Tom had snel Keith in het water geïdentificeerd, 15 meter aan lij met opgeblazen reddingsvest en twee duimen omhoog.”
“Wij hadden snel de genua volledig ingerold en de motor gestart na een controle op losse schoten overboord, aangezien we binnen 300 meter van een loefwal waren, was snelheid essentieel.”
“Na een eerste mislukte reddingspoging zette Nigel een Pan Pan uit op de handheld VHF in de kuip en informeerde de kustwacht dat we een potentieel probleem hadden als we de redding niet konden voltooien.”
Naast de uitdaging dat de Walkabout IV slechts 300 meter zee ruimte had tot Niton Undercliffe, beschreef Steve de opgeblazen reddingsvest situatie als een ‘tweesnijdend zwaard’.
“Reddingsvesten zijn geweldig maar iemand proberen aan boord te krijgen met een reddingsvest aan is niet gemakkelijk. Ik twijfelde of ik mijn reddingsvest moest stuksnijden op dat moment.”
“Ik droeg een degelijk Spinlock reddinsgvest maar met de kap die rondfladderde en het lampje dat brandde hielp me niet echt. Ik weet zeker dat het geweldig is als je in het water ligt, maar in onze situatie bemoeilijkte het de redding.”
Na twee pogingen met het grootzeil omhoog, concludeerde de bemanning dat de losse grootschoot een probleem vormden door zich vast te haken aan de genualieren.
Steve zei:
“Onze manoeuvreerruimte was beperkt omdat we gijpen moesten vermijden, dus hebben we het grootzeil gestreken.”
“Zonder dat zwemplatform zou de redding veel moeilijker zijn geweest”
Nigel keek naar de geavanceerde werpuitrusting aan boord en besloot dat de lijn te licht was voor de windomstandigheden. In plaats daarvan haalde hij een 12m x 12mm diameter tros om naar Keith te gooien.
Steve zei:
“De tros was zwaar genoeg om in de wind te gooien en makkelijker vast te grijpen. Je kijkt naar al die leuke gadgets aan boord, maar als het erop aankomt, ga je terug naar de basis en gooi je een stevige en zware tros. Dat is veel makkelijker om te werpen, de persoon kan eraan blijven hangen en ik kan het einde aan de boot goed vastmaken.”
Bij de derde poging passeerden ze Keith op ongeveer 3 meter aan bakboord, recht in de wind en kregen ze de werplijn succesvol naar hem. Tom en James konden Keith voorzichtig naar het achterschip begeleiden en hem op het zwemplatform en de verlaagde ladder brengen.
Tom en James verplaatsten zich naar het zwemplatform, nog steeds vastgehaakt. Van hieruit grepen ze Keith en wisten hem te draaien zodat hij op het zwemplatform zat en haakten zijn lijn vast aan de boot. Hij was in eerste instantie losgekoppeld omdat hij zich in de kuip verplaatste. Toen Keith veilig in de kuip was, kon men zijn toestand beoordelen, die ok was, en hem vervolgens naar beneden brengen en drogen.
De kustwacht werd geïnformeerd over de geslaagde redding en de bemanning bedankte hen.
Na de redding besloot de bemanning de race te staken en naar Beaulieu terug te keren voor medische hulp. Steve, die een gebroken scheenbeen had opgelopen, reflecteerde op de dag:
“De omstandigheden waren extreem, maar we hebben als team uitstekend gepresteerd. Het was de juiste beslissing om de race te staken.”
Key Take a Ways volgens de crew
De bemanning gelooft dat Keith ergens tussen de 10 en 15 minuten in het water heeft gelegen. Een drone vloog over zee en fotografeerde de RTIR. Tom zag de drone en merkte op dat deze boven Keith bleef hangen. Dit was erg behulpzaam en goed bedacht van de dronepiloot om ons een extra referentiepunt te geven.
- Hoewel zelfopblazende reddingsvesten geweldig zijn als je in het water valt, kunnen ze een probleem zijn als ze opgeblazen worden in de kuip.
- Achteraf gezien hadden we om het eiland heen moeten varen en niet bij de Needles moeten omkeren.
- Er is geen regelmaat in golven, ze zijn zoals ze zijn.
- Denk goed na over wat een goede werplijn is.
- Een man overboord-oefening met een emmer en stootwil met een zonnige windkracht drie bereidt je niet voor op echte MOB situaties.
- Zonder het zwemplatform en zwemladder zou de redding veel moeilijker zijn geweest.
- Maak je altijd vast!
Over de Round the Island Race
De Round the Island Race is een jaarlijkse zeilwedstrijd rondom het Isle of Wight, met meer dan 1300 boten en 15.000 zeilers. Het evenement trekt zowel professionals als amateurs aan en staat bekend om zijn uitdagende omstandigheden en strategische koers rondom het eiland.
Foto’s: Caitlin D’Arcy