Word Sailing, de internationale zeilfederatie, was in 2017 al gestart met een werkgroep rond kielontwerp, constructie en bevestiging. Het doel van deze werkgroep was om de zwakke punten te identificeren die aanleiding kunnen zijn van structurele kielbreuken bij seriebouw en custom zeiljachten. Deze werkgroep werd onlangs uitgebreid om ook de recente ongevallen met kielbreuken te onderzoeken.
Roy Van Aller presenteerde dit speciale World Sailing thema tijdens de Belgische IRC/CR vergadering.
Nieuw vanaf 2020
Volgens World sailing moeten er vanaf 2020 nieuwe regels met betrekking tot de kiel constructie en bevestiging in de Offshore Special Regulations Categories 0, 1 & 2 opgenomen worden voor jachten met bouwjaar 01/2020 en wanneer er een nieuwe kiel gemonteerd wordt.
World Sailing In-Build Validation wordt onderdeel van het Structural Plan Review. Dit houdt in dat de zeiljachten moeten beschikken over:
-
Een certificaat van de kiel constructeur
-
Een certificaat van kiel bevestiging aan de romp
-
Een certificaat van kiel onderzoek
Deze certificaten mogen enkel geleverd door DNV/GL, ICNN of IMCI gecertificeerde bedrijven. Volgens Word Sailing zal deze certificering van de kiel om en bij de €5000 kosten.
Certificering flow
Periodieke keuring om de 3 jaar
Een periodiek keuring van de kiel wordt verplicht na elke significante aanvaring met de kiel of aan de grond lopen. Dit wordt een niet-destructieve keuring met ultrasone apparatuur van Categorie 2. Kostprijs voor deze keuring wordt rond de €800 geschat.
Op onze vraag hoe het zit met oudere zeiljachten kon Roy Van Aller alleen maar bevestigen dat daar nog over moet gedebatteerd worden.
Kielbreuken komen meer voor dan dat we denken
Kielbreuken komen meer voor dan we allemaal beseffen: 40 gevallen in de afgelopen 15 jaar met 3 in 2017.