Grote ontevredenheid onder de CR-deelnemers tijdens het afgelopen Oostende-Ramsgate weekend van 25 en 27 mei. Ze voelen zich serieus bedrogen: Alle IRC-boten gebruikten meerdere spi’s en werden hiervoor niet afgestraft in de CR-uitslag.
Ja je leest het goed. IRC werd ook CR gequoteerd. De bedoeling van het ONZK (onderdeel van het Vlaamse zeilverbond Wind- en watersport Vlaanderen) was euh, “simpel”: meer CR-deelnemers in IRC krijgen want de IRC- klasse loopt leeg.
ONZK medewerker Luc Geirnaert vertelt ons: “IRC boten opnemen in een CR klassement mag volgens regel 17.6 uit de general sailing instructions van het ONZK”
Maar hoe zit het dan met de verschillende regels?
Antwoord van de Cruiser Rating verantwoordelijke Stijn Reunis: “Regels zijn regels, meerdere spi’s gebruiken in de CR klasse mag niet”
Resultaat: de échte CR-deelnemers gebruiken of hebben zoals het hoort maar één spi en worden hierdoor afgestraft want IRC mag er 3 verschillende gebruiken (code zero, asymmetrische en symmetrische spinnaker). De regels volgen loont dus niet. Benieuwd of het er tijdens de eerstvolgende wedstrijd ook nog zo braaf aan toe gaat in CR.
“Boten met 2 meetbrieven moeten bij de inschrijving duidelijk maken of ze in IRC of CR gaan varen”
Eh? Wa?
Als je een IRC-meetbrief hebt aangevraagd, is het dan niet de bedoeling dat je vaart in IRC? Waarom doe je anders al die moeite? Je boot laten wegen, de kosten, de investering in materiaal zoals zeilen, training van bemanning…om dan uiteindelijk in CR, een instapklasse te gaan varen?
“Heb je een IRC-meetbrief, vaar dan in IRC. Je gaat me toch niet vertellen dat eigenaars met twee meetbrieven na twee wedstrijden in IRC, plots in CR gaan varen? Op die manier is er geen klassement meer voor ONZK.” Volgens een deelnemer.
“Indien niets verandert zal ik ook een CR-meetbrief aanvragen, zodat we ook geklasseerd worden in CR tussen onze concurrenten. Zo kunnen we proberen te winnen in IRC en CR want tweemaal winnen is natuurlijk altijd leuker. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?” Aldus een (IRC) deelnemer.
Okee, wacht efkes…
Bedoeling was om meer volk naar IRC te trekken. En nu vaart iederéén in CR òòk IRC? Is dat Belgische logica? Is over deze oplossing eigenlijk wel goed nagedacht? Kunnen we dan niet beter de twee ratingsystemen vervangen door één met allemaal dezelfde regels? Kunnen we de vraag niet stellen aan de zeilers zelf? Wat vinden zij er eigenlijk van?
(vragen werden allen nog voor de aanvang van het zeilseizoen door ClubRacer gesteld tijdens de CR- IRC meeting afgelopen maart in het Huis van de Sport in Gent aan IRC voorzitter Carl Sabbe)
En wat nu?
Het ziet ernaar uit dat de oplossing het tegenovergestelde effect heeft veroorzaakt.
Hopelijk komt de organisatie met een duidelijk voorstel tegen de Light Vessel, want anders vrezen wij dat het aantal deelnemers in CR serieus gaat zakken, om over IRC nog maar te zwijgen…