De ARKÉA ULTIM CHALLENGE – Brest, de eerste solo multihull race rond de wereld, is begonnen met een historische start. Zes dappere schippers zijn op zondag 7 januari vertrokken vanuit Brest (FRA) voor een race van 24.220 zeemijlen. Lichte winden en winterzon hebben de race ingeluid, die om 13:30 uur lokale tijd van start is gegaan.
De nieuwe ARKEA ULTIM CHALLENGE verzamelt zes ULTIM-ontwerp trimarans van 32 meter (105 voet), die solo rond de wereld gezeild zullen worden door zes van Frankrijks vooraanstaande oceaanzeilers. Deze ultramoderne en gigantische ULTIM’s, waarvan er vijf op foils varen, bereiken snelheden van meer dan 40 knopen, waardoor ze in staat zijn om dagelijks 700 tot 800 zeemijl af te leggen. Als de gebruikelijke seizoensgebonden weersystemen langs het parcours aanwezig zijn, wordt verwacht dat de winnaar de race in ongeveer 43 tot 45 dagen zal voltooien.
Zowel bemand als solo hebben de 32 meter bij 23 meter ULTIM trimarans zich ontwikkeld tot het voorkeurswapen voor zeilers die het absolute wereldrecord rond de wereld willen verbreken. De beste solotijd werd in 2017 gevestigd door François Gabart met 42 dagen 16 uur en 40 minuten, en het bemande record (voor de Trophée Jules Verne) is 40 dagen 23 uur en 30 minuten, gevestigd door Francis Joyon en een bemanning van vijf op de IDEC, in januari 2017.
Een uitdagende start
De schippers werden geconfronteerd met een noordoostelijke wind van ongeveer 10-12 knopen, nauwelijks genoeg om hun gigantische 32m x 23m vliegende multihulls op de foils te krijgen. De eerste uren zullen vooral in het teken staan van het vinden van de sterkste windstrengen terwijl ze richting Cape Finisterre, zo’n 340 zeemijl verderop, koersen.
Met lage drukgebieden die op de loer liggen nabij de Portugese kust, belooft de start zowel stressvol als strategisch te zijn. Het vinden van de juiste koers in deze beginfase kan cruciaal zijn voor het verdere verloop van de race.
Marcel van Triest: “Navigatiestrategieën cruciaal”
Marcel van Triest (NED), veteraan weerrouter die Armel Le Cléach (Banque Populaire) adviseert, benadrukt de complexiteit van de route naar de Kaapverdische Eilanden. De uitdagingen van lage drukgebieden in de Atlantische Oceaan en de noodzaak om de juiste ‘trein’ van oostwaarts bewegende lage drukgebieden in de Zuidelijke Oceaan te vinden, zullen de schippers op de proef stellen.
De nadruk ligt nu vooral op het begin van de race, waarbij een verkeerde beslissing bij de Kaapverdische Eilanden langdurige gevolgen kan hebben.
Tom Laperche’s eerste race tegen de klok
In een race tegen de klok is het gelukt om Tom Laperche’s blauwrompige SVR Lazartigue, met de jongste schipper van de race, raceklaar te krijgen. Na structurele schade ontdekt na de Transat Jacques Vabre in november, is het schip nu klaar om zich bij de vijf andere Ultims aan de startlijn in Brest te voegen.
HERBEKIJK: ARKÉA ULTIM CHALLENGE – Brest
De start van de ARKÉA ULTIM CHALLENGE – Brest is hieronder live te volgen vanaf 12:55 uur onze tijd (11:55 UTC), met commentaar van Andi Robertson en IMOCA Globe Series kampioen Sam Goodchild.
De zes schippers
Armel Le Cléac’h (Maxi Banque Populaire XI) heeft zojuist de doublehanded Transat Jacques Vabre race gewonnen van Le Havre naar Martinique, racend met Seb Josse. Le Cléac’h heeft een lange maar wisselvallige geschiedenis in het racen met multihulls en de Transat Jacques Vabre was de eerste multihull-overwinning voor de 46-jarige Le Cléac’h.
Nadat hij drie keer de Vendée Globe heeft geracet, winnend in 2016 en tweede eindigend in 2012 en 2008, is de Zuidelijke Oceaan goed bekend bij Le Cléac’h, die een uiterst gefocuste perfectionist is die ook La Solitaire du Figaro drie keer heeft gewonnen.
Recente aanpassingen hebben aangetoond dat de in 2021 gelanceerde VPLP-ontworpen Banque Populaire XI een snelheidsvoordeel heeft bij koersen met ruime wind.
Anthony Marchand (Actual Ultim 3) is relatief nieuw in zowel de ULTIM-klasse als het solo-oceaanracen, maar hij heeft al een lange en opmerkelijke geschiedenis in het offshore solo-racen in eenheidsklassen, zoals in La Solitaire du Figaro.
Deze 38-jarige zeiler nam in de winter van 2022 het roer over van Actual Ultim 3 en heeft intensief gevaren om ervaring op te doen met het VPLP-ontwerp, dat het parcoursrecord in handen heeft sinds het in 2017 werd gevestigd door François Gabart.
De boot heeft recente updates ondergaan, waaronder nieuwe foils, roeren en een zwaard, en is kleiner en lichter dan de nieuwste boten in haar klasse.
Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild) heeft twee keer de volledig bemande race rond de wereld, The Ocean Race, gewonnen, een keer als schipper.
Tot dit seizoen was hij ongeslagen met Maxi Edmond de Rothschild door het winnen van de 2022 Route du Rum en de 2021 Transat Jacques Vabre.
De ULTIM van het Gitana-team, ontworpen door Guillaume Verdier, staat bekend als de zwaarste en meest krachtige allrounder in de vloot. Deze boot blinkt uit in snelheid bij het foilen tegen de wind in en presteert ook uitstekend in sterke windomstandigheden.
Éric Péron (Adagio) is de laatste zeiler die zich kwalificeerde en inschreef voor de race. Hij zeilt met de oudste boot in de vloot, de voormalige Sodebo die in 2015 te water werd gelaten.
De Adagio is een ULTIM zonder foils. Péron, 42 jaar oud, met een brede ervaring in diverse offshore- en kustklassen, waaronder etappes in The Ocean Race en La Solitaire du Figaro, richt zich op het verkennen van zijn persoonlijke grenzen.
Zijn primaire doel is de finish bereiken, waarbij een goede kans op een podiumplaats bestaat als dit lukt.
Thomas Coville (Sodebo Ultim 3) heeft acht wereldomzeilingen op zijn naam staan, waarvan vijf in multihulls. Deze 55-jarige zeiler staat bekend als de meest ervaren solozeiler in grote multihulls ter wereld. Na vijf pogingen slaagde hij erin het wereldrecord voor solozeilen in multihulls te vestigen: hij voltooide de reis in 49 dagen in 2016.
De Sodebo Ultim 3 van Thomas Coville werd in maart 2019 te water gelaten. Voor het huidige seizoen is de boot aanzienlijk geüpdatet, hoewel deze nog niet de prestatieniveaus van de top drie ULTIMs heeft geëvenaard. Echter, Coville’s mentale weerbaarheid en uitgebreide ervaring kunnen doorslaggevend zijn in de race.
Tom Laperche (SVR Lazartigue) is op 26-jarige leeftijd de jongste schipper in de vloot. Hij is begeleid en getraind door Vendée Globe-winnaar en solo-rond-de-wereld-recordhouder François Gabart. Hij heeft veel van dezelfde eigenschappen en vaardigheden als Gabart, die de Vendée Globe won als de jongste schipper ooit op 29-jarige leeftijd in 2013. Net als Gabart onderscheidt Laperche zich als een getalenteerd ingenieur met een snel leervermogen en een grote drive. Hij behaalde de overwinning in La Solitaire du Figaro in 2022 en fungeert als co-schipper met Gabart op de SVR Lazartigue sinds de lancering van de boot. Het VPLP-ontwerp van de SVR Lazartigue heeft indrukwekkende snelheden laten zien in de Transat Jacques Vabre.
Over de ARKÉA ULTIM CHALLENGE – Brest
De ARKÉA ULTIM CHALLENGE – Brest markeert een mijlpaal in de zeilwereld als de eerste solo multihull race rond de wereld. Deze uitdagende race test de vaardigheden, uithoudingsvermogen en strategische inzichten van de deelnemers tot het uiterste. Deze race is uniek in zijn veeleisende omstandigheden en de lange afstand, waarbij de schippers volledig op zichzelf zijn aangewezen.