Tijdens het onlangs gehouden IRC Congres, gehouden in Dubai ter gelegenheid van het 40-jarige bestaan van het International Rating Certificate, kwamen vertegenwoordigers van over de hele wereld samen om de toekomst van het IRC-systeem te bespreken. Met deelnemers uit Europa, Azië en Australazië, evenals vertegenwoordigers van de Royal Ocean Racing Club en Yacht Club de France, stond het congres in het teken van wereldwijde samenwerking binnen de zeilsport. Het congres introduceerde verschillende updates voor de IRC-regels in 2025, bedoeld om de concurrentie eerlijk en transparant te houden, terwijl nieuwe technologieën in rekening worden gebracht.
Belangrijkste wijzigingen in de IRC-regels voor 2025
Interne Ballast: Verduidelijking van vaste bevestiging
De IRC Technische Commissie heeft verduidelijkt dat interne ballast stevig moet worden vastgezet, waarbij tijdelijke bevestigingsmethoden zoals ratelbanden niet langer worden geaccepteerd. Deze aanpassing bevordert de veiligheid en consistentie binnen wedstrijden.
Roterende Mast: Nieuwe verplichtingen bij ongewoon tuigagegebruik
Roterende masten en andere ongewone tuigagekenmerken moeten voortaan expliciet worden gedeclareerd. Deze verplichting stelt eigenaars en wedstrijdorganisatoren in staat om beter rekening te houden met het effect van dergelijke kenmerken op de zeilprestaties.
Zeilvoering: Geen meerdere schootpunten toegestaan
De nieuwe regel maakt duidelijk dat zeilen, zoals fok, vliegende fok en spinnaker, niet vanaf meerdere punten tegelijk mogen worden geschoord. Deze beperking voorkomt variaties die de wedstrijdintegriteit kunnen beïnvloeden.
Zeilmetingen: Nieuwe specificaties voor consistentie
Om aan te sluiten bij de ERS-voorschriften voor 2025-2028, werden de specificaties voor zeillatten aangescherpt. Deze aanpassing zorgt voor uniforme metingen en daarmee eerlijke concurrentie tussen teams.
In-House Certification: Uitzonderingen voor meetmethodes buiten werkplaats
In-House Certification meetinstrumenten kunnen nu buiten de eigen werkplaats worden gebruikt, mits er een IRC-metingsticker in plaats van een IHC-sticker wordt aangebracht. Deze wijziging biedt flexibiliteit aan meetexperts zonder de integriteit van het certificeringsproces te verliezen.
Opslag van kracht: Geen pre-race oplading toegestaan
Bemanningen mogen opgeslagen kracht niet voorafgaand aan de race opladen, hoewel dit tijdens de race wel is toegestaan, in overeenstemming met de Racing Rules of Sailing. Dit voorkomt oneerlijke voordelen bij aanvang van een wedstrijd.
Spare Headsails: Meerdere reservefokken toegestaan bij enkel rolreefysteem
Het meenemen van meerdere reservefokken aan boord is nu toegestaan, mits er slechts één rolreefzeil wordt gebruikt. Deze verandering biedt flexibiliteit voor bemanningen zonder de reglementaire eenvoud te verliezen.
Definitie van Headsails en Flying Headsails aangepast
Er zijn kleine woordkeuzes aangepast om de consistentie te waarborgen met de definitie van spinnaker, waardoor er minder ruimte voor misverstanden is en de reglementen helderder zijn.
Nederlandse inzendingen voor wijziging van IRC-regels afgewezen:
De twee recente voorstellen van Nederland om de IRC-regels aan te passen tijdens het IRC Congres werden uiteindelijk niet goedgekeurd, met nadruk op kostenbeheersing en handhaving van uniforme en strikte reglementen.
NED1 – IRC-regel 21.1.5(d): Zeilwisselingen tijdens een evenement
Nederland stelde voor om boten standaard toe te staan zeilen te wisselen gedurende een evenement. Deze wijziging zou de flexibiliteit vergroten, maar na een uitgebreide discussie werd er een consensus bereikt om de huidige strenge interpretatie van de IRC-regels te behouden. Men hechtte waarde aan de strengheid van de IRC-regels als basis, waarbij afwijkingen per evenement via de Notice of Race (NOR) worden vastgelegd. Het voorstel werd dus afgewezen, maar er werd afgesproken om suggesties toe te voegen aan de Race Management Guidelines, zodat organisatoren die een wijziging willen aanbrengen in IRC-regel 21.1.5(d) dat eenvoudig via hun NOR kunnen doen.
NED2 – IRC-regel 21.1.5(e): Vervangend grootzeil als reserve
Het tweede voorstel vanuit Nederland betrof de mogelijkheid om een reserve grootzeil in te zetten tijdens een race als vervanging. Dit voorstel werd echter afgewezen, omdat het toestaan van extra grootzeilen de kosten voor deelnemers zou kunnen verhogen en de reglementen zou bemoeilijken. Om organisatoren toch enige flexibiliteit te bieden, werd besloten om ook hiervoor specifieke NOR-voorbeelden in de Race Management Guidelines op te nemen. Zo kunnen organisatoren, indien gewenst, via hun eigen Notice of Race specifieke regels opstellen die het gebruik van een reserve grootzeil toelaten.
Alles IRC wijzigingen voor 2025 in detail: https://ircrating.org/about/irc-congress/