De RORC Rating Office wil vanaf 2024 een belangrijke regelverandering in de IRC-rating. Deze aanpassing is gericht op het garanderen van eerlijke concurrentie tussen IRC-geclassificeerde boten met verschillende zeilconfiguraties. Daarnaast adresseert het de aspecten van duurzaamheid en kosten voor eigenaars.
Eerlijkere competitie en kostenbeheersing
In een poging om een level playing field te creëren voor alle deelnemende boten, stelde het IRC Technical Committee eind 2022 voor om het aantal fokken te gaan beoordelen vanaf 2024. Dit voorstel werd in principe goedgekeurd en gedurende 2023 is er gewerkt aan de details en implementatie van deze nieuwe regel.
Tot nu toe hield de IRC-rating geen rekening met het aantal aan boord aanwezige voorzeilen, maar beoordeelde het simpelweg het oppervlak van het grootste voorzeile en de lengte van het voorlijk. Het voeren van meerdere voorzeilen kan echter duidelijke voordelen bieden, zoals optimalisatie in de zeilgarderobe voor verschillende windomstandigheden en de mogelijkheid om het zeiloppervlak te vergroten door meerdere voorzeilen vliegend te voeren, vooral in een reaching-configuratie.
Uitzonderingen
Met oog op veiligheidsvereisten zullen de zwaarweer voorzeilen en stormfokken, conform de Offshore Special Regulation, niet worden meegerekend in de beoordeling van het aantal voorzeilen. Eigenaars kunnen nog steeds een voordeel aanvragen voor het gebruik van een enkele rolfok, en deze regel zal worden vereenvoudigd.
Publicatie van voorgestelde regelwijzigingen
Het IRC Technical Committee heeft de voorgestelde regelwijzigingen voor 2024 en kennisgeving 2023-01 nu gepubliceerd, die meer informatie geeft en een indicatie bevat van de rating-effecten van het aantal voorzeilen op een reeks van verschillende soorten en maten jachten.
Met de nieuwe regelverandering hoopt de IRC een stap verder te zetten in het bevorderen van eerlijke competitie, terwijl tegelijkertijd duurzaamheid en kostenbeheersing voor bootbezitters worden aangepakt. De formele goedkeuring van deze regel is onderhevig aan de goedkeuring van het IRC-congres, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een meer gestandaardiseerde en evenwichtige competitieve zeilomgeving.