Sam Haynes, commodore van de Cruising Yacht Club of Australia, heeft tijdens de Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2024 de prestigieuze Tattersall Cup in de wacht gesleept. Deze trofee, beschouwd als de échte overwinning van de race, bekroont de beste prestatie op IRC handicap en staat in schril contrast met de line honours, vaak gewonnen door teams met de grootste budgetten en professionele bemanningen.
Dit jaar was het Haynes die met de gecharterde Volvo Open 70 Willow het verschil maakte in een uitdagende race vol onverwachte wendingen.
Haynes, die in 2022 ook al de Tattersall Cup won met zijn TP52 Celestial, besloot kort voor de start om Willow te charteren. Dit jacht, ontworpen voor krachtige downwind-condities, bleek een uitstekende keuze gezien de weersomstandigheden tijdens de race. “Het was een zware race met veel wind en golven,” aldus Haynes. “Maar de boot en de bemanning waren perfect afgestemd op deze condities.”
Tattersall Cup vs. Line Honours
Waar de line honours doorgaans naar de snelste boot gaan, gereserveerd voor miljardairs met high-performance maxi-jachten en dure professionele teams, draait de strijd om de Tattersall Cup om ervaring, uithouding, teamwork, strategie en optimale IRC handicap-prestaties. Haynes bewees dat een charterboot en een toegewijde bemanning voldoende zijn om deze ultieme zeilprijs te winnen.
“Het voelt geweldig om deze prijs opnieuw te winnen, zeker omdat we de boot pas in december gecharterd hebben. Dit bewijst hoe belangrijk teamwork en planning zijn,” zei Haynes.
Hoewel het succes een collectieve inspanning was, kreeg de bemanning bijzondere lof. Met navigator Alex Nolan en tacticus Rob Greenhalgh – die al vier van zijn vijf Hobarts won – beschikte het team over een ongeëvenaarde mix van ervaring en talent. De Volvo 70 werd perfect gemanaged in de zware condities van de Bass Strait, waar stormachtige winden en ruwe zeeën het uiterste vergden van zowel boot als bemanning.
Tragedie en triomf
De editie van 2024 kende echter ook een donkere kant. Twee deelnemers verloren het leven en verschillende jachten, waaronder URM Group en Wild Thing 100, moesten de strijd staken door schade. Haynes betuigde zijn medeleven:
“Onze gedachten zijn bij de families. Dit verlies legt een andere lading op deze overwinning.”
Familiale betekenis
Naast het sportieve succes had de race een emotionele dimensie voor Haynes. Samen met zijn zoon William voer hij naar de overwinning. “Het was fantastisch om dit met mijn zoon te delen,” vertelde Haynes.
“William heeft uitzonderlijk goed gepresteerd. Dit moment heeft onze band alleen maar sterker gemaakt.”
Na 14 edities van de Sydney Hobart, waarvan 13 als schipper, overweegt Haynes zijn toekomst in deze iconische race.
“De verantwoordelijkheid, het geld, de voorbereiding… het is veel. Maar de gedachte om het niet meer te doen, voelt vreemd. Het zit in je bloed.”
Dubbele triomf voor ontwerper Juan Kouyoumdjian
Deze Sydney Hobart editie is ook een opmerkelijke prestatie voor de gerenommeerde bootontwerper Juan Kouyoumdjian. Hij staat niet alleen achter het ontwerp van de Volvo Open 70 Willow (tijdelijk herdoopt tot Celistial), waarmee Sam Haynes en zijn bemanning de prestigieuze Tattersall Cup wisten te winnen, maar ook achter LawConnect, de line honours winnaar van de Rolex Sydney Hobart 2024. Dat één ontwerper zowel de Overall-winnaar als de snelste boot levert, benadrukt de innovatie en veelzijdigheid van Kouyoumdjian in het ontwerpen van zeiljachten die zowel snelheid als prestaties onder uiteenlopende condities maximaliseren.
Over de Rolex Sydney Hobart Yacht Race
De Rolex Sydney Hobart Yacht Race is een van de meest iconische zeilwedstrijden ter wereld. Sinds 1945 brengt de race jaarlijks topzeilers van Sydney naar Hobart over een route van 628 nautische mijlen, berucht om de zware weersomstandigheden in de Bass Strait. De Tattersall Cup wordt uitgereikt aan de Overall-winnaar op IRC handicap, terwijl de line honours naar de snelste boot gaan. Sinds 2002 is Rolex hoofdsponsor van dit evenement, dat zowel professionals als amateurs aanspreekt.