De verplichte kielinspectie voor Categorie 3 wedstrijden per 1 januari 2022 is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2023. Zo is door World Sailing bekend gemaakt. Ook de eis dat een derde – anders dan de eigenaar – die inspectie moet doen, is vervallen. De eigenaar of zijn vertegenwoordiger mag die uitvoeren als de boot uit het water is en de inspectie mag niet ouder zijn dan twee jaar voor een Categorie 3 wedstrijd.
Eerder schreven wij al dat vanaf 1 januari 2022 normaal gezien de nieuwe Offshore Special Regulations (OSR) van World Sailing van kracht zouden gaan. Dit betekende extra veiligheidseisen voor zeiljachten die deelnemen aan zeilwedstrijden van categorie 0 tot 3. De meest opmerkelijke was de verplichte inspectie van de kielconstructie.
Verschillende interpretaties
Deze verplichte kielinspectie werd in veel landen verschillend geïnterpreteerd en er waren problemen met de invoering. De externe deskundige is nu niet meer vereist. Het gaat nu nog slechts om een “eigen verklaring” van de eigenaar.
De tekst in de Offshore Special Regulations luidt als volgt:
“M.i.v. 1 januari 2023 moet de eigenaar of zijn/haar vertegenwoordiger uiterlijk 2 jaar voor een Categorie 3 wedstrijd de kiel en het roer inspecteren conform de aanbevelingen in Appendix L.”
Inspectieplicht
De inspectieplicht als een jacht de bodem geraakt heeft, blijft wel van kracht. Op grond van de ervaringen in de afgelopen jaren met kielbreuken adviseert de De Technisch Commissie van de Noordzee Club haar leden om de kielinspecties minimaal volgens deze voorschriften uit te voeren.
Een slechte zaak
Vincent de Vries die al verschillende niet destructieve kielboutinspecties uitvoerde pleit voor meer bewustwording en alertheid op dit gebied.
Vincent de Vries: “Wij vinden dit een slechte zaak. Na Niet Destructief Onderzoek (kielbout inspecties met hightech ultrasoon meetapparatuur) bleek dat ongeveer 10% van de onderzochte zeiljachten één of meer indicaties van scheurvorming en/of spleetcorrosie door inwatering vertoonden. Het grootste deel van de schepen zijn toerschepen, waarmee de schippers een langere tocht willen gaan maken, daarnaast cruiser racers en een enkele racer. Er zijn onder deze schepen een aantal die een stranding hebben meegemaakt of waarvan de historie niet bekend is.”
“Voor een beetje meer geld dan dat je betaalt om je reddingsvlot te laten keuren, heb je zekerheid dat de kiel onder je schip blijft hangen”, aldus de kielinspecteur.