Kielbreuken

Kielbreuk

Wanneer een kiel afbreekt bij een zeiljacht is onmiddellijk kapseizen hoogst waarschijnlijk. Bij kielbreuken zijn er meestal dan ook dodelijke slachtoffers.

Waarom breken kielen af?
Kielen zijn de laatste jaren veel smaller, dieper en aan de onderkant voorzien van een zware bulb. Dit zorgt ervoor dat de kracht op de connectie met de romp veel groter is geworden.

Foutieve ontwerpen, slechte constructie technieken, aan de grond lopen, slechte herstellingen en extreme zeilomstandigheden zijn de meest voorkomende oorzaken van kielbreuken.

De continue zoektocht naar meer prestaties bij moderne zeiljachten zorgt ervoor dat zij eerder slachtoffer worden dan meer traditionele ontwerpen zoals een S spant.

Wat kunnen we er aan doen?
Een grote verantwoordelijkheid blijft bij de ontwerper en constructeur. Er is nood aan beter ontworpen kielconstructies, betere en duurdere bouwmethodes, meer inspecties en goed uitgevoerde herstellingen nadat een zeiljacht met kiel aan de grond is gelopen.

De eigenaar gaat ook niet altijd vrijuit want in vele gevallen wordt aan de grond lopen niet vermeld in het logboek en zeker niet als de boot verkocht wordt. Sensoren die abnormale impacts detecteren en registeren in een zwarte doos zouden hiervoor een oplossing zijn. Eenvoudiger kan ook met kielbouten of sensoren die van kleur veranderen wanneer ze overbelast zijn geweest.

Een overzicht van kiel falen (niet compleet):

- 2018 Max Fun 35 (Team Heiner III)
- 2018 Davidson 50 (Finistere), 2 doden
- 2017 Frans Maas ontwerp (Capella), 3 doden
- 2017 Class 950 (Illumina 12)
- 2016 Van De Stadt (Talagoa), 2 doden
- 2015 Oyster 825 (Polina Star III)
- 2015 MaxFun 25 (Evapko)
- 2014 Beneteau First 40.7 (Cheeky Rafiki),4 doden
- 2013 Bavaria 390
- 2013 Open 60 (Virbac-Paprec)
- 2013 Spirit 41
- 2012 J/39
- 2011 Juan K 100 (Rambler)
- 2008 Open 40 (Hayai)
- 2008 Cape Fear 38, 1 dode
- 2007 MaxFun 35 (Hooligan V), 1 dode
- 2007 JUAN K. IRC 55
- 2005 Bavaria Match 42
- 2005 Fast 42, 6 doden
- 2004 Bavaria Match 38
- 1991 De Ridder 47
- 1989 Farr One Ton (Ran)
- 1989 Goddard Half ton (Planet X)
- 1989 Beneteau Frers 50 IOR (Promotion)
- 1985 Ron Holland 75 maxi (Drum)

Hieronder een overzicht van onze berichtgeving over kielbreuken en kielproblemen bij zeiljachten:

Max Fun 35 Team Heiner
Ice

Voor de kust van Neeltje Jans is maandagochtend het Max Fun 35 zeiljacht Team Heiner III gekapseisd en gezonken. De kiel onder de boot brak af. De KNRM kwam in actie om de opvarende te redden. Bij de reddingsactie belandden twee KNRM-medewerkers in het water, maar zij konden ook worden gered.

zeiljacht Mariposa Sigma 362
Ice

Maandagmorgen omstreeks 10:30u  is een zeiljacht in moeilijkheden geraakt voor Zeebrugge. Toen deze te dicht onder de kust zeilde raakte het een zandbank, brak de kiel af en kapseisde. De Sea King reddingshelikopter pikte twee zeilers op waaronder één mindervalide man. Een derde zeiler werd gered door een boot van de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst.

proces Cheeki Rafiki
Kat

In het proces tegen Douglas Innes, de voormalige baas van Stormforce Coaching heeft de jury zich teruggetrokken om een oordeel te vellen over de beschuldigde. Stormforce coaching beheerde De Beneteau First 40.7 Cheeki Rafiki. Het zeiljacht kapseisde na kielbreuk in 2014 op de Atlantische Oceaan. Vier opvarenden kwamen daarbij om het leven.

 

Foso onderzoek zeiljacht Capella
Ice

Uit het zopas vrijgegeven FOSO onderzoek komt naar voren dat een opeenstapeling van nalatigheden het drama veroorzaakte dat zich vorige zomer afspeelde voor de Belgische kust en dat uiteindelijk drie mensenlevens kostte. Uit het onderzoek blijkt dat de Light Vessel Race wedstrijdorganisatie, Royal Belgian Sailing Club (RBSC) tekenen vertoonde van verregaande nonchalance. Ook de schipper / ontwerper van de Capella gaat niet vrijuit.

werkgroep kielbreuken
Ice

Word Sailing, de internationale zeilfederatie, was  in 2017 al gestart met een werkgroep rond kielontwerp, constructie en bevestiging. Het doel van deze werkgroep was om de zwakke punten te identificeren die aanleiding kunnen zijn van structurele kielbreuken bij seriebouw en custom zeiljachten. Deze werkgroep werd onlangs uitgebreid om ook de recente ongevallen met kielbreuken te onderzoeken.

Oyster 118
Kat

Het Britse Oyster Yachts, dat vorige maand zijn activiteiten stop zette nadat het failliet was gegaan, is overgenomen door zakenman Hadida. De werf ging op de fles na de schadeclaims van de Polina Star. Het jacht zonk na constructie- en ontwerpfouten die resulteerden in het falen van de kiel.

Finistere Davidson 50 kielbreuk
Kat

Twee zeilers komen om nadat hun zeiljacht Finistere op vrijdagavond 23 februari kapseisde na een kielbreuk tijdens de de jaarlijkse Bunbury and Return Ocean Race in Australië.

Kielconstructie Polina III
Kat

Lees hieronder een verslag uit de eerste hand (Longread) over wat er gebeurde met het Oyster 825-02 zeiljacht, Polina Star III, en hoe een mislukking om het geschil naar behoren te behandelen uiteindelijk de liquidatie van de scheepswerf veroorzaakte.

kielbreuk Polina Star III
Kat

Oyster Yachts, dat onlangs failliet werd verklaard, wordt misschien overgenomen. De belangrijkste oorzaak voor de teloorgang van het merk waren de schadeclaims die volgden op de kielbreuk van de Polina Star III in 2015. Het zeiljacht zonk in juli 2015 voor de kust van Spanje nadat de kiel afscheurde. Dit veroorzaakte een schadeclaim en tegenvorderingen van £ 7,2 miljoen. Lees onderaan een beschrijving van het bewuste incident.

Class 950 Illumina 12
Ice

Deze week is de Class 950 “Illumina 12” op de Ierse kust aangespoeld nadat deze in juni 2017 tijdens de OSTAR zeilwedstrijd verlaten werd. De Italiaanse solozeiler Michele Zambell moest zijn boot toen verlaten nadat er een probleem met de bevestiging van de kiel was ontstaan.