dinsdag 19 maart 2024
Zeilcommunity met +10k fans:

Kielbreuken

Wanneer een kiel afbreekt bij een zeiljacht is onmiddellijk kapseizen hoogst waarschijnlijk. Bij kielbreuken zijn er meestal dan ook dodelijke slachtoffers.

Waarom breken kielen af?
Kielen zijn de laatste jaren veel smaller, dieper en aan de onderkant voorzien van een zware bulb. Dit zorgt ervoor dat de kracht op de connectie met de romp veel groter is geworden.

Foutieve ontwerpen, slechte constructie technieken, aan de grond lopen, slechte herstellingen en extreme zeilomstandigheden zijn de meest voorkomende oorzaken van kielbreuken.

De continue zoektocht naar meer prestaties bij moderne zeiljachten zorgt ervoor dat zij eerder slachtoffer worden dan meer traditionele ontwerpen zoals een S spant.

Wat kunnen we er aan doen?
Een grote verantwoordelijkheid blijft bij de ontwerper en constructeur. Er is nood aan beter ontworpen kielconstructies, betere en duurdere bouwmethodes, meer inspecties en goed uitgevoerde herstellingen nadat een zeiljacht met kiel aan de grond is gelopen.

De eigenaar gaat ook niet altijd vrijuit want in vele gevallen wordt aan de grond lopen niet vermeld in het logboek en zeker niet als de boot verkocht wordt. Sensoren die abnormale impacts detecteren en registeren in een zwarte doos zouden hiervoor een oplossing zijn. Eenvoudiger kan ook met kielbouten of sensoren die van kleur veranderen wanneer ze overbelast zijn geweest.

Een overzicht van kiel falen (niet compleet):

– 2022 Farr X2 (Nexba)
– 2018 Max Fun 35 (Team Heiner III)
– 2018 Davidson 50 (Finistere), 2 doden
– 2017 Frans Maas ontwerp (Capella), 3 doden
– 2017 Class 950 (Illumina 12)
– 2016 Van De Stadt (Talagoa), 2 doden
– 2015 Oyster 825 (Polina Star III)
– 2015 MaxFun 25 (Evapko)
– 2014 Beneteau First 40.7 (Cheeky Rafiki),4 doden
– 2013 Bavaria 390
– 2013 Open 60 (Virbac-Paprec)
– 2013 Spirit 41
– 2012 J/39
– 2011 Juan K 100 (Rambler)
– 2008 Open 40 (Hayai)
– 2008 Cape Fear 38, 1 dode
– 2007 MaxFun 35 (Hooligan V), 1 dode
– 2007 JUAN K. IRC 55
– 2005 Bavaria Match 42
– 2005 Fast 42, 6 doden
– 2004 Bavaria Match 38
– 1991 De Ridder 47
– 1989 Farr One Ton (Ran)
– 1989 Goddard Half ton (Planet X)
– 1989 Beneteau Frers 50 IOR (Promotion)
– 1985 Ron Holland 75 maxi (Drum)

Hieronder een overzicht van onze berichtgeving over kielbreuken en kielproblemen bij zeiljachten:

ClubRacer. Elke dag zeilnieuws. Mis niks!

Selecteer lijst(en):

© ClubRacer 2023. Op alle ClubRacer zeilnieuws en media rust uiteraard copyright. Een link plaatsen naar een bericht mag altijd. Wil je een bericht, afbeelding of video gebruiken, contacteer ons.

ClubRacer gebruikt de SEO diensten van online marketingbureau Lucky Cookie.

Adblock Detected

Steun ons alstublieft door uw AdBlocker extensie van uw browsers uit te schakelen voor onze website.