Kielbreuken

Kielbreuk

Wanneer een kiel afbreekt bij een zeiljacht is onmiddellijk kapseizen hoogst waarschijnlijk. Bij kielbreuken zijn er meestal dan ook dodelijke slachtoffers.

Waarom breken kielen af?
Kielen zijn de laatste jaren veel smaller, dieper en aan de onderkant voorzien van een zware bulb. Dit zorgt ervoor dat de kracht op de connectie met de romp veel groter is geworden.

Foutieve ontwerpen, slechte constructie technieken, aan de grond lopen, slechte herstellingen en extreme zeilomstandigheden zijn de meest voorkomende oorzaken van kielbreuken.

De continue zoektocht naar meer prestaties bij moderne zeiljachten zorgt ervoor dat zij eerder slachtoffer worden dan meer traditionele ontwerpen zoals een S spant.

Wat kunnen we er aan doen?
Een grote verantwoordelijkheid blijft bij de ontwerper en constructeur. Er is nood aan beter ontworpen kielconstructies, betere en duurdere bouwmethodes, meer inspecties en goed uitgevoerde herstellingen nadat een zeiljacht met kiel aan de grond is gelopen.

De eigenaar gaat ook niet altijd vrijuit want in vele gevallen wordt aan de grond lopen niet vermeld in het logboek en zeker niet als de boot verkocht wordt. Sensoren die abnormale impacts detecteren en registeren in een zwarte doos zouden hiervoor een oplossing zijn. Eenvoudiger kan ook met kielbouten of sensoren die van kleur veranderen wanneer ze overbelast zijn geweest.

Een overzicht van kiel falen (niet compleet):

- 2018 Max Fun 35 (Team Heiner III)
- 2018 Davidson 50 (Finistere), 2 doden
- 2017 Frans Maas ontwerp (Capella), 3 doden
- 2017 Class 950 (Illumina 12)
- 2016 Van De Stadt (Talagoa), 2 doden
- 2015 Oyster 825 (Polina Star III)
- 2015 MaxFun 25 (Evapko)
- 2014 Beneteau First 40.7 (Cheeky Rafiki),4 doden
- 2013 Bavaria 390
- 2013 Open 60 (Virbac-Paprec)
- 2013 Spirit 41
- 2012 J/39
- 2011 Juan K 100 (Rambler)
- 2008 Open 40 (Hayai)
- 2008 Cape Fear 38, 1 dode
- 2007 MaxFun 35 (Hooligan V), 1 dode
- 2007 JUAN K. IRC 55
- 2005 Bavaria Match 42
- 2005 Fast 42, 6 doden
- 2004 Bavaria Match 38
- 1991 De Ridder 47
- 1989 Farr One Ton (Ran)
- 1989 Goddard Half ton (Planet X)
- 1989 Beneteau Frers 50 IOR (Promotion)
- 1985 Ron Holland 75 maxi (Drum)

Hieronder een overzicht van onze berichtgeving over kielbreuken en kielproblemen bij zeiljachten:

Controle kielconstructie
Kat

In België en Nederland zullen vanaf 1 januari 2023 deelnemers aan zeilwedstrijden zoals de Light Vessel Race (BEL), Oostende Ramsgate (BEL) en de North Sea Regatta (NED) meer bepaald de Vuurschepen Race en North Sea Race, een verplichte structurele inspectie moeten ondergaan.

Niet Destructief Onderzoek naar de conditie van kielbouten
Kat

Op dit moment is het ultrasone onderzoek naar de conditie van kielbouten (nog) niet voorgeschreven. In de Offshore Sailing Special Regulations was de inspectie van de kiel- en roerconstructie verplicht vanaf 1-1-2022 voor schepen die wedstrijden varen in categorie 0, 1, 2 en 3 maar ondertussen zijn de regels opnieuw veranderd.

Verplichte kielinspectie met 1 jaar uitgesteld
Ice

De verplichte kielinspectie voor Categorie 3 wedstrijden per 1 januari 2022 is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2023. Zo is door World Sailing bekend gemaakt. Ook de eis dat een derde - anders dan de eigenaar - die inspectie moet doen, is vervallen. De eigenaar of zijn vertegenwoordiger mag die uitvoeren als de boot uit het water is en de inspectie mag niet ouder zijn dan 2 jaar voor een Categorie 3 wedstrijd.

Oostende Ramsgate
Ice

Op 26 mei wordt de Oostende Ramsgate zeilwedstrijd gezeild. Sinds 1 januari moeten alle zeiljachten die deelnemen aan Offshore Special Regulations CAT 3 wedstrijden een structurele inspectie van de kielconstructie ondergaan. Er werd door de wedstrijdorganisatie om  een vrijstelling gevraagd. Deze werd geweigerd.

Kiel bij het uit het water komen in Falmouth
Kat

Dit is het verhaal van een "een feniks die uit zijn as herrees maar er al snel naar terugkeerde". Dit is het verhaal van de J/39 CLUBRACER die werd gekocht bij Accastillage Diffusion Auray een Beneteau subdealer in Bretagne en in Antwerpen volledig in ere werd hersteld. Dit is het verhaal van een glorieuze refit met een (bijna) dramatische afloop.

inspectie kielconstructie
Ice

Vanaf 1 januari 2022 gaan de nieuwe Offshore Special Regulations (OSR) van World Sailing van kracht. Deze betekenen extra veiligheidseisen voor zeiljachten die deelnemen aan zeilwedstrijden van categorie 0 tot 3. De meest opmerkelijke is de verplichte inspectie van de kielconstructie.

LCE Showtime
Ice

Australian Sailing, de Australische zeilfederatie, heeft besloten om een onderzoek in te stellen naar de kielbreuk van het zeiljacht LCE Showtime. Men wil een volledig verslag van de feiten maken en leren uit het incident.

LCE Showtime
Ice

De eerst kielbreuk van 2020 is een feit. Terwijl de 628 zeemijl lange Sydney Hobart Yacht Race relatief mild was in 2019 is de Noordelijke route huiswaarts langs de Australische kust dat zeker niet. Maar liefst 3 zeiljachten hebben op 5 januari in een tijdspanne van slechts 30 minuten een noodoproep uitgezonden.

Comet 45
Ice

Het rapport van de Britse Maritime Accident Investigation Bureau (MAIB) over de kielbreuk en het kapseizen van het zeiljacht Tyger of London (Comet 45) benadrukt vooral de zwakke punten van de kielconstructie. Om die reden wil de Britse overheid betere ISO-normering en Europese richtlijnen voor pleziervaartuigen ontwikkelen en zo de veiligheid verhogen.

Ran Tan II
Ice

De Elliott 50, Ran Tan II, het racejacht van Brian Petersen verliest de kiel tijdens de tocht van thuiswater Auckland (NZL) naar Los Angeles (VS) voor de 2019 Transpac Race.